۷۱
ویرایش
تغییرات
←اعتقادات اباضیه
| حکومتها =
| علل پیدایش = جنگ صفین و ماجرای حکمیت، تأسیس خوارج و انشعاب در میان آنان
| نامهای دیگر =
| از فرقههای = اهل سنت
| از شاخههای =
| باورها =
| داعیان =
| فرقهها =
| شاخهها =
| رهبر/امام کنونی =
| رهبران/امامان = عبدالله بن إباض، جابر بن زید الأزدی
| آئینها =
| کتابهای مهم =
| وضعیت = همچنان فعال
| تاریخ انقراض =
| تعداد پیروان =
| مؤسسات =
| مذهبی =
| اجتماعی =
| سیاسی =
}}
{{تاریخ فرق و مذاهب اسلامی}}
== '''پیدایش''' ==
پس از کشته شدن ابوبلال، [[ابوبلال]]، ابن زیاد به قصد ریشهکن کردن [[خوارج ]] با شدت بیشتری به قلع و قمع آنان ادامه داد. متقابلاً خوارج هم به قصد جهاد در [[بصره ]] گرد آمدند، و در میان آنان رهبران قوم همچون نافع بن ازرق، عبدالله بن صفار و ابن اباض حاضر بودند و ظاهراً نافع نسبت به دیگران ریاستی داشت. در همین ایام [[عبدالله بن زبیر ]] در [[مکه ]] قیام و ادعای خلافت کرده بود. به پیشنهاد نافع، در سال ۶۴ق آنان در کنار [[ابن زبیر ]] برابر سپاه شام جنگیدند و پیروز شدندپس از نبرد، [[خوارج ]] از باور ابن زبیر پرس و جو کردند. ابن زبیر اگرچه پیش از نبرد، خود را موافق آنان نشان داده بود، اما با احساس بینیازی از خوارج، [[عثمان ]] و [[طلحه ]] و [[زبیر ]] را ستود و از خوارج تبری جست و خوارج از او جدا شدند.آغاز فعالیت و پیدایش اباضیه را، شوال سال ۳۷هجری، و پس از جنگ صفین با انتخاب عبداللّه بن وهب راسبی به عنوان امام یا [[خلیفه ]] و با شعار «حکمی جز حکم خدا نیست» اعلام میدارند <ref> الکامل، ج ۲، ص۲۰۲-۲۰۶ </ref>
==سیر تاریخی==
ندارد
== '''دولت های مهم''' ==
اباضیه تنها فرقه باقیمانده از فرقههای خوارج است که در حال حاضر پیروانی در کشورهای عمان، [[عمان]]، [[زنگبار ]]و [[شمال آفریقا، ]] الجزایر، لیبی و تونس دارد، چنان که مذهب رسمی کشور عمان، اباضی است.
==انشعابات==
ندارد
* شیخ ابوالیقضان ابراهیمبیوض
* شیخ ابواسحق ابراهیم اطفیشاحمد خلیلی
* شیخ ابواسحق ابراهیم اطفیش
== '''اعتقادات اباضیه''' ==
آنان بر این عقیدهاند که نمیتوان به کسی مؤمن یا کافر گفت، چرا که وحی منقطع شد؛ و [[ابوبکر ]] و [[عمر ]] از دنیا رفتهاند و امروز کسی نیست که حقایق را بیان کند و کافر را از مؤمن تمیز دهد. بدان جهت ما به کسی نمیگوییم که او مؤمن است یا کافراباضیه در پی کجفهمیهای خود با نص صریح قرآن نیز مخالف هستند؛ در حالی که قرآن کریم بین ایمان و اسلام تفاوت نهاده است و میفرماید:«قالَتِ الاَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَم تُؤمِنوا وَلکِنْ قولوا اَسْلَمْنا»؛ «اعراب گفتند ایمان آوردیم، بگو ایمان نیاوردهاید؛ بلکه بگویید: اسلام آوردیم...» <ref> مقالات الاسلامیین، ج ۱، ص۱۵۷ </ref>
ایمان و اسلام را هم معنی و مترادف میشمرند. ایمان اسلام است و اسلام ایمان بندهای مؤمن نمیشود؛
مگر آنکه به چهار شهادت ایمان بیاورد: شهادت به وحدانیت خدا، به رسالت پیامبر اکرم (صلياللهعليهوآله) از جانب خدا، به رستاخیز پس از مرگ و به قَدَر. هرگاه بندهای این چهار شهادت را به زبان آورد، ایمان او از نظر مردم کامل است. <ref> طبری، تاریخ، ج ۵، ص۵۶۶ </ref>
== '''پراکندگی جمعیت''' ==
== '''منابع''' ==
نویسنده: مهلا سلطانی
* ویکی پدیا
* ویکی شیعه