۱۳۷
ویرایش
تغییرات
←منابع
| اندازه تصویر =
| توضیح تصویر =
|مؤسس = محمدبن اسماعیل
| سال تأسیس =
| قدمت = قرن پنجم هجری
| گرایش =
| گستره جغرافیایی = مصر،سوریه،لبنان
| شهرهای مهم =
| زیارتگاهها =
| وقایع مهم =
| حکومتها =آل معن،شهابیان
| علل پیدایش =اعتقاد به الوهیت الحاکم بامرالله (ششمین خلیفه فاطمی
| نامهای دیگر = موحدون
| از فرقههای =
| از شاخههای = اسماعیلیان
| باورها =
| داعیان =محمد بن اسماعیل درزی، الاخرم و حمزة بن علی زوزنی
| فرقهها =
| شاخهها =
| رهبر/امام کنونی =
| رهبران/امامان =
| آئینها =
| کتابهای مهم = رسائل حمکت،کتاب النُقَط و الدوایر
| وضعیت =فعال
| تاریخ انقراض =
| تعداد پیروان = حدود یک میلیون نفر
| مؤسسات =الحزب التقدمی الاشتراکی
| مذهبی =شیخ نعیم حسین
| اجتماعی =
| سیاسی =کمال جنبلاط، ولید جنبلاط
}}
== '''پیدایش''' ==
این [[فرقه]] در مصر پدید آمد و در [[سوریه]] رشد کرد و بعدها در لبنان نیز پیروانی یافت و هم اینک پیروان [[مذهب]] دروزی در کشورهای سوریه و لبنان زندگی میکنند طبق آماری که در اواسط قرن بیستم گرفته شده جمعیت دروزیان در حدود دویست هزار نفر بر آورد می شود.<ref>برنجکار،88</ref>
== '''دروزیه''' = سیرتاریخی ===در زمان حکومت [[الحاكم بامر الله ]] (۳۷۵ - ۴۱۱ ق ) ششمین خلیفه فاطمی، [[حکومت فاطمیه|فاطمی]]، گروهی از [[اسماعیلیه|اسماعیلیان ]] درباره الحاکم غلو کردند و او را به درجه خدایی رساندند. این گروه پس از مرگ الحاکم بر آن شدند که او غایب شده و روزی به میان مردم باز خواهد گشت.<ref>برنجکار،88</ref> طور کلی میتوان گفت مسلمانانی بودند که عقاید شیعی داشتند و به طوری میتوان میتوان گفت منشعب از اسماعیلیه بودند ، اما به دلیل فشارهای حکام ضد [[شیعه|شیعی ]] و محیط و شرایط زندگی و جدا ماندن از منابع اصلی اسلامی برخی از عقاید خود را حفظ کرده اما برخی دیگر را متناسب با شرایط زندگی و جامعه ترک کردند.[[پرونده:IMG ۲۰۲۵۰۴۲۳ ۱۴۰۸۵۹.jpg|بندانگشتی|نماد دروزیه]]
== علت نامگذاری ==
به دلیل انتساب به امام برجسته [[دروزی]] ها یعنی محمدبن اسماعیل دروزی به دروزیه معروف شده ، البته برخی از آنها خود را [[موحدون]] میدانند و این نام گذاری را درست نمیدانند . به هر حال نمی توان نقش [[محمد بن اسماعیل]] را در این مذهب نادیده گرفت .
{{تاریخ فرق و مذاهب اسلامی}}
=== اشخاص مهم ===
* محمد بن اسماعیل :مشهور است که مؤسس فرقه دروزی فردی به نام درزی بوده است. درزی به معنی [[خیاط]] است و گفته شده است که نام اصلی درزی ، محمد بن اسماعیل ملقب به نشتکین بوده است و احتمالا به دلیل شغلش به درزی مشهور شده است. درزی ایرانی الاصل و پیرو مذهب اسماعیلی بود. او در سال ۴۰۸ ق - به [[مصر]] رفت و با حمزه بن علی زوزنی که ایرانی الاصل و از مقربان الحاکم بود طرح دوستی ریخت و به یاری او به دربار الحاکم راه یافت . سپس مذهب دروزی را با کمک حمزه و حمایت الحاکم پایه ریزی کرد و کتابی در این باره نوشت و به تبلیغ این مذهب در قاهره پرداخت.<ref>برنجکار،ص88</ref>
=== '''هفت خصلت توحیدی''' ===
الحاکم بامرالله هفت [[تکلیفشرعی]] را از دروزیان برداشت و به جای آن هفت [[خصلت]] [[توحیدی]] بر آنان مقرر کرد.<ref>رسائل الحکمة، ص۷۲،۶۶-انور یاسین و همکاران، ص۳۵۵</ref>عبارتند از:
* [[صدق اللسان]] به جای [[نماز]]، که عبارت است از ایمان و توحید و دلیلی بر توحید الحاکم.<ref>رسائل الحکمة، ص۶۹۹،۳۱۲،۷۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۳-۵۵؛</ref>
از [[اوقات پنج گانۀ]] نماز هم به حدود پنج گانه تعبیر شده است. <ref>رسائل الحکمة، ص۵۴-۵۶</ref>
* حفظ الاخوان به جای زکات، که عبارت است از یاری رساندن به برادران دینی و مراعات آنان از هر نظر.<ref> رسائل الحکمة، ص۲۴۵؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۷؛ نیز انور یاسین و همکاران، ص۳۵۹ </ref>
* ترک عبادت عدم و بهتان به جای روزه. هر مذهبی خارج از مذهب توحید، از جمله عقاید تنزیل و تأویل و فروع آنها، عدم به شمار میرود.<ref>رسائل الحکمة، ص۵۷-۵۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۸</ref>
* برائت از ابلیسها و طغیان به جای حج. از [[ناطقان]] و اساسها و ائمه و حجج شرایع ظاهری و باطنی به ابلیس تعبیر شده است.<ref>کتاب النقط والدوایر، ص۵۹</ref>
* توحید و پرستش الحاکم در هر عصر و زمان به جای [[شهادتین]].<ref> کتاب النقط والدوایر، ص۶۰-۶۱ </ref>
* رضا به جای جهاد.
* تسلیم امر الحاکم شدن به جای ولایت، که این دو رکن اخیر نتیجۀ ارکان قبلی است و با این دو موحدان از باقی مردم باز شناخته میشوند.<ref>رسائل الحکمة، ص۲۵۴، ۳۶۹، ۵۴۷</ref>
اما عبدالله نجار بر آن است که اصول شریعت دروزیان همان هفت اصل معروف [[اسلامی]]،یعنی شهادتین، نماز، [[زکات]]، [[روزه]]، [[حج]]، [[جهاد]] و [[ولایت]] است.<ref>عبدالله نجار، ص۹۹</ref>
== '''تشکیلات دینی''' ==
امروزه دروزیان به دو بخش [[عقّال ]] و [[جهّال ]] تقسیم میشوند.
عقال
[[روحانیون ]] [[پرهیزکاری ]] که به حقایق [[دینی ]] واقف بوده و قادر به خواندن و تفسیر نوشتههای سرّی و نیز رسائل الحکمة هستند. آنان راهنمای روحانی جهالند و بر مراسم و [[فرایض ]] جامعه نظارت میکنند.دانشمندترین افراد طبقۀ عقال مرجعیت خاصی در جامعه دارند و شیخ خوانده میشوند.(<ref>مرسل نصیر، الموحدون «الدروز» فی الاسلام، ص۹۵-۹۶؛ انور یاسین و همکاران، ص۳۶۹-۳۷۱؛ ابوعزالدین؛ ص۲۲۳-۲۲۴؛ دفتری، ص۲۳۱)جهال</ref>جهّال : سایر افراد که بر هوای نفس خود تسلط ندارند از جرگۀ جهالند.(<ref>ابوعزالدین،ص۳۳۶)</ref>ورود یک جاهل به جرگۀ عقال موکول به موفقیت وی در امتحانات طولانی در خصوص تطبیق دادن عقاید و رفتار مذهبیاش با الگوی رفتاری مورد نظر است و پس از آن وی دقیقاً باید بر طبق مقررات دین زندگی کند.(<ref>محمد کامل حسین، ص۳۲؛ ابوعزالدین،ص۲۲۳-۲۲۴) </ref> چنین کسی اگر معیارهای پذیرفته شده را نادیده بگیرد، از حضورش در [[مجامع ]] دینی و از اشتغال او به خواندن رسائل جلوگیری میشود. این حالت اِبعاد رد خوانده میشود.(<ref>ابوعزالدین،ص۲۲۴،حلبی،ص۴۳)</ref>
== '''منابع تکمیلی''' ==
* جمیل ابوترابی، من هم الموحدون «الدروز» ، دمشق ۱۹۹۸م.
* زیدان اتاشی، دروزیها در اسرائیل: سرنوشتی مشترک، ترجمۀ کیومرث جاویدنیا و سجاد سلطانزاده، تهران ۱۳۸۲ش.
* امجد عزام، الموحدون الدروز بین الخطا و الصواب، دمشق ۲۰۰۹م.
* نجیب عسراوی، المذهب التوحیدی الدرزی، برزیل ۱۹۹۰م.
* محمد علی زعبی، الدروز: ظاهرهم و باطنهم، بیروت، ۱۳۷۵ق/۱۹۵۶م
* جباره برغوثی، الدیانة الدروزیة، جیزه، مصر، ۲۰۰۹م
* فرها دفتری، تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ترجمۀ فریدون بدرهای، تهران، ۱۳۷۶ش.
* اسطفان بن میخائیل دویهی، تاریخ الازمنة، چاپ پطرس فهد، بیروت بیتا.
== '''افراد مشهور''' پانویس=={{پانویس}}
== '''منابع''' =={{منابع}}نویسنده : فاطمه صمدی* محمد بن اسماعیل :مشهور است که مؤسس فرقه دروزی فردی به نام درزی بوده است. درزی به معنی خیاط است و گفته شده است که نام اصلی درزی ، محمد بن اسماعیل ملقب به نشتکین بوده است و احتمالا به دلیل شغلش به درزی مشهور شده است. درزی ایرانی الاصل و پیرو مذهب اسماعیلی بود. او در سال ۴۰۸ ق - به مصر رفت و آشنایی با حمزه بن علی زوزنی که ایرانی الاصل فرق و از مقربان الحاکم بود طرح دوستی ریخت و به یاری او به دربار الحاکم راه یافت . سپس مذهب دروزی را با کمک حمزه و حمایت الحاکم پایه ریزی کرد و کتابی در این باره نوشت و به تبلیغ این مذهب در قاهره پرداخت.(برنجکار،ص88)مذاهب اسلامی، رضا برنجکار، قم: نشر طه، 1387، فایل pdf* جمال الدین عبدالله تنوخی :پس از حمزه کتاب النُقط و یارانش تا زمان حاضر چند عالم بزرگ در میان دروزیان ظهور کرده است که بزرگترین آنها امیر رسید جمال الدین عبدالله تنوخی است. از او آثار زیادی بر جای مانده است الدوایر و افراد بسیاری از درسها و مواعظ او استفاده کرده اندهو من کتب الدروز الدینیة، چاپ کریستیان فریدریش زیبولد، کیر شهاین، آلمان: شمر سو، ۱۳۱۹ق/۱۹۰۲م. اخلاق و زهد مهمترین بعد شخصیتی تنوخی است.(برنجکار،ص91) * دانشنامه جهان اسلام* شیخ خطیب،رساله ها؛ محمد ابوهلال : فرد دیگر شیخ محمد ابوهلال ملقب به شخی فاضل است که شخصیتی همچون تنوخی داشته است . او شاعری زبردست بوده و اشعاری در وصف خداوند و پیامبر صلی الله علیه و اله کامل* کتاب النقط و اهل بیت او عليه السلام و اهل عرفان سروده است . گفته میشود او نیز آثار متعددی داشته است که اکثر آنها اعم از نثر و نظم از بین رفته است.(برنجکار،ص91)الدوایر، مقدمۀ زیبولد