باز کردن منو اصلی

تاریخ‌نما β

بحث کاربر:Mohamadi: تفاوت بین نسخه‌ها

(پیدایش قدریه)
(پیدایش قدریه)
 
(۲ نسخهٔ میانیِ همین کاربر نمایش داده نشده است)
سطر ۴: سطر ۴:
  
 
== '''پیدایش قدریه''' ==
 
== '''پیدایش قدریه''' ==
در این زمان، عده‌ای از مسلمانان در برابر قول به قضاء و قدر حتمی، که مستلزم نوعی جبر است، برای انسان، در برخی از اعمالش قائل به قدرت و استطاعت ایجاد فعل یعنی اختیار شدند و از سوی مخالفانشان قدریه نام گرفتند. ولی آنها خود این نام را نپسندیدند؛ زیرا آن را نوعی توهین تلقی کردند و شایسته مخالفان خود دانستند و آنها را قدریه نام نهادند<ref>جهانگیری،ص۴</ref>.
+
در این زمان، عده‌ای از مسلمانان در برابر قول به قضاء و قدر حتمی، که مستلزم نوعی جبر است، برای انسان، در برخی از اعمالش قائل به قدرت و استطاعت ایجاد فعل یعنی اختیار شدند و از سوی مخالفانشان قدریه نام گرفتند. ولی آنها خود این نام را نپسندیدند؛ زیرا آن را نوعی توهین تلقی کردند و شایسته مخالفان خود دانستند و آنها را قدریه نام نهادند<ref>جهانگیری،ص۴</ref>.
  
 
این احتمال به نظر قوی می‌نماید که حرکت قدریه اولین بار در عراق ، در شهر بصره ، که در آن روزگار محل برخورد تمدنها و تلاقی افکار بوده پیدا شده و از آنجا به سایر نقاط راه یافته.اما عده‌ای برآنند که این حرکت در شام پیدا شده و لاهوت مسیحیت در پیدایش و یا پرورش و گسترش آن مؤثر افتاده است<ref>جهانگیری،ص۴و۵</ref>.
 
این احتمال به نظر قوی می‌نماید که حرکت قدریه اولین بار در عراق ، در شهر بصره ، که در آن روزگار محل برخورد تمدنها و تلاقی افکار بوده پیدا شده و از آنجا به سایر نقاط راه یافته.اما عده‌ای برآنند که این حرکت در شام پیدا شده و لاهوت مسیحیت در پیدایش و یا پرورش و گسترش آن مؤثر افتاده است<ref>جهانگیری،ص۴و۵</ref>.
  
 
== '''اشخاص مهم''' ==
 
== '''اشخاص مهم''' ==
برخی منابع، نخستین قدری، یعنی سوسن نصرانی، از اهالی عراق بوده است. کسانی هم که نخستین قدری را معبد جهنی می‌دانند، معتقدند که او قول به قدر را در بصره ظاهر ساخته است(الملل و نحل،ص۶۴).
+
برخی منابع، نخستین قدری، یعنی سوسن نصرانی، از اهالی عراق بوده است. کسانی هم که نخستین قدری را معبد جهنی می‌دانند، معتقدند که او قول به قدر را در بصره ظاهر ساخته است<ref>الملل و نحل،ص۶۴</ref>.
 
 
  
 
== '''عقاید مهم''' ==
 
== '''عقاید مهم''' ==
قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که دو اعتقاد مهم داشته اند اعتقاد به ارجاء و اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی است مهمترین افراد این گروه معبد جهنی و غیلان دمشقی است(برنجکار،ص۳۰).
+
قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که دو اعتقاد مهم داشته اند اعتقاد به ارجاء و اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی است مهمترین افراد این گروه معبد جهنی و غیلان دمشقی است<ref>برنجکار،ص۳۰</ref>.
 
 
قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که یکی از فرقه های مرجئه به شمار میروند. اینان دو اعتقاد مهم داشته اند: یکی اعتقاد به ارجاء و دیگری اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی در افعال انسان غیلان دمشقی، محمد بن شبیب ، ابی شمر صالحی و خالدی جزو این فرقه ذکر شده اند(برنجکار،ص۲۷).
 
  
که مخالفان ظلم و جور اموی که قدریان نخستین نیز از آنها بودند برای مقابله با امویان قضا و قدر الهی را لااقل به گونه ای که معاویه و امویان آن را تفسیر میکردند و لازمه تقدیر الهی را مجبور بودن انسان می دانستند، منکر شوند(برنجکار،ص۲۸).
+
قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که یکی از فرقه های مرجئه به شمار میروند. اینان دو اعتقاد مهم داشته اند: یکی اعتقاد به ارجاء و دیگری اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی در افعال انسان غیلان دمشقی، محمد بن شبیب ، ابی شمر صالحی و خالدی جزو این فرقه ذکر شده اند<ref>برنجکار،ص۲۷</ref>.
  
 +
که مخالفان ظلم و جور اموی که قدریان نخستین نیز از آنها بودند برای مقابله با امویان قضا و قدر الهی را لااقل به گونه ای که معاویه و امویان آن را تفسیر میکردند و لازمه تقدیر الهی را مجبور بودن انسان می دانستند، منکر شوند<ref>برنجکار،ص۲۸</ref>.
  
 
== '''جستار های وابسته''' ==
 
== '''جستار های وابسته''' ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ آوریل ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۵۰

قدریه

مقصود از قدریه گروهی است که کارهای اختیاری انسان (به ویژه گناهان او) را از قلمرو مشیت و قدرت الهی خارج نمود.قدریه منسوب به «قدر» به معنی «تقدیر» و «تاء» آخر کلمه (که در فارسی هاء خوانده می‌شود)، نشانه انتساب به طائفه‌ای خاص به نام «طایفه قدریه» است.


پیدایش قدریه

در این زمان، عده‌ای از مسلمانان در برابر قول به قضاء و قدر حتمی، که مستلزم نوعی جبر است، برای انسان، در برخی از اعمالش قائل به قدرت و استطاعت ایجاد فعل یعنی اختیار شدند و از سوی مخالفانشان قدریه نام گرفتند. ولی آنها خود این نام را نپسندیدند؛ زیرا آن را نوعی توهین تلقی کردند و شایسته مخالفان خود دانستند و آنها را قدریه نام نهادند[۱].

این احتمال به نظر قوی می‌نماید که حرکت قدریه اولین بار در عراق ، در شهر بصره ، که در آن روزگار محل برخورد تمدنها و تلاقی افکار بوده پیدا شده و از آنجا به سایر نقاط راه یافته.اما عده‌ای برآنند که این حرکت در شام پیدا شده و لاهوت مسیحیت در پیدایش و یا پرورش و گسترش آن مؤثر افتاده است[۲].

اشخاص مهم

برخی منابع، نخستین قدری، یعنی سوسن نصرانی، از اهالی عراق بوده است. کسانی هم که نخستین قدری را معبد جهنی می‌دانند، معتقدند که او قول به قدر را در بصره ظاهر ساخته است[۳].

عقاید مهم

قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که دو اعتقاد مهم داشته اند اعتقاد به ارجاء و اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی است مهمترین افراد این گروه معبد جهنی و غیلان دمشقی است[۴].

قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که یکی از فرقه های مرجئه به شمار میروند. اینان دو اعتقاد مهم داشته اند: یکی اعتقاد به ارجاء و دیگری اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی در افعال انسان غیلان دمشقی، محمد بن شبیب ، ابی شمر صالحی و خالدی جزو این فرقه ذکر شده اند[۵].

که مخالفان ظلم و جور اموی که قدریان نخستین نیز از آنها بودند برای مقابله با امویان قضا و قدر الهی را لااقل به گونه ای که معاویه و امویان آن را تفسیر میکردند و لازمه تقدیر الهی را مجبور بودن انسان می دانستند، منکر شوند[۶].

جستار های وابسته

منابع تکمیلی

۱-ابن کمال پاشا، شمس الدین، خمس رسائل فی الفرق و المذاهب، قاهره-اسکندریه، دارالسلام، ۱۴۲۵ق. اول.

۲-بغدادی، عبدالقاهر بن طاهر، الفرق بین الفرق، تصحیح: محمد محیی الدین، قاهره، مکتبة محمد علی صبیح و اولاده.


پانویس

  1. جهانگیری،ص۴
  2. جهانگیری،ص۴و۵
  3. الملل و نحل،ص۶۴
  4. برنجکار،ص۳۰
  5. برنجکار،ص۲۷
  6. برنجکار،ص۲۸
بازگشت به صفحه کاربر «Mohamadi».