ماتریدیه: تفاوت بین نسخهها
Hasaninasab (بحث | مشارکتها) جز (←منابع) |
|||
| (۳۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده) | |||
| سطر ۱: | سطر ۱: | ||
| − | + | {{جعبه اطلاعات فرقه | |
| + | | عنوان = | ||
| + | | تصویر = ماتریدیه عکس.PNG | ||
| + | | اندازه تصویر = | ||
| + | | توضیح تصویر = عکس مرتبط با مذهب ماتریدیه | ||
| + | |مؤسس = ابومنصور ماتریدی | ||
| + | | سال تأسیس = قرن سوم هجری قمری | ||
| + | | قدمت = | ||
| + | | گرایش = تسنن | ||
| + | | گستره جغرافیایی = هند. پاکستان. اسیای میانه | ||
| + | | شهرهای مهم = | ||
| + | | زیارتگاهها = | ||
| + | | وقایع مهم = | ||
| + | | حکومتها = | ||
| + | | علل پیدایش = درگیری اعتقادی | ||
| + | | نامهای دیگر = | ||
| + | | از فرقههای = | ||
| + | | از شاخههای = | ||
| + | | باورها = اعتقاد به حسن و قبح . وجوب عقلی شناخت خدا | ||
| + | | داعیان = | ||
| + | | فرقهها = | ||
| + | | شاخهها = | ||
| + | | رهبر/امام کنونی = | ||
| + | | رهبران/امامان = | ||
| + | | آئینها = | ||
| + | | کتابهای مهم =کتاب التوحید | ||
| + | | وضعیت = | ||
| + | | تاریخ انقراض = | ||
| + | | تعداد پیروان = | ||
| + | | مؤسسات = | ||
| + | | مذهبی = | ||
| + | | اجتماعی = | ||
| + | | سیاسی = | ||
| + | }} | ||
| − | + | [[تاریخ فرق و مذاهب اسلامی]] | |
| − | ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام | + | |
| + | ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام [[امامیه]] شباهت دارد ولی درباره امامت با شیعیان اختلاف نظر دارند. بنا به برخی گزارش ها اکنون بیش از نیمی از اهل سنت پیرو مکتب ماتریدیه هستند. | ||
ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود: | ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود: | ||
* ۱_جهان شناسی و ایمان | * ۱_جهان شناسی و ایمان | ||
| − | * ۲_ | + | * ۲_[[توحید]] و صفات الهی |
| − | * ۳_ | + | * ۳_[[نبوت]] |
| − | * ۴_امامت و | + | * ۴_امامت و [[خلافت]] |
| − | * ۵_ | + | * ۵_[[معاد]] در روز قیامت(نه رجعت) |
| − | البته این مبانی در ابتدا از عقاید | + | البته این مبانی در ابتدا از عقاید [[ابوحنیفه]] گرفته شده است اما توسط ابومنصور ماتریدی و شاگردانش نظام مند گردیده است. |
==پیدایش== | ==پیدایش== | ||
| − | در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان | + | در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان [[اهل حدیث]] و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.یکی از این دو نفر ابوالحسن اشعری است که در عراق از مذهب [[اعتزال]] توبه کرد، و خود را یار و یاور [[احمد بن حنبل]] معرفی نمود. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهی به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.دیگری ابو منصور ماتریدی سمرقندی بود که در مشرق جهان اسلام، به جانبداری از اهل حدیث برخاست، و درست همان کاری را انجام دارد که همتای او [[اشعری]] انجام داد، و عجیب این که این دو بنیانگذار، در حالی که در یک عصر می زیستند و در یک مسیر گام بر می داشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند. |
| + | |||
| + | ==سیر تاریخی == | ||
| + | |||
| + | ماتریدی یکی از دو حوزه بزرگ کلام نظری است که پس از بر چیده شدن بساط مکتب اعتزال و برخی مکاتب کوچک دیگر در میان مسلمانان اهل سنت رواج یافت. در ایامی که آیین اشعری سرانجام میان [[شافعیان]] و مالکیان به صورت قدرتمندترین آیین در آمد ماتریدیه مکتب کلامی رایج حنفیه بود و [[عثمانی ها]] ترجیح می دادند که فقه حنفی شریعت رسمی حکومتشان باشد. بنابراین به پیشرفت کلام ماتریدی که به اندازه آیین اشعری مقید به [[تسنن]] بود و می توانست جایگزین آن شود ولی آیین اشعری که در این زمینه از نظر علمی در جذب افکار قوی تر بر رقیبش پیشی جست. اما به هر حال درباره تاریخ و گسترش ماتریدی ابهاماتی وجود دارد و بر خلاف اشعریه، تا پیش از یک قرن پس از مرگ بنیانگذارش هیچ گونه توجهی را در محافل کلامی دیگر به خود جلب نکرد. هیچ متکلم معتزلی یا اشعری و هیچ محدثی زحمت نوشتن ردیه ای بر آیین ماتریدی بر خود همراه نکرد حتی در شمار هیچ یک از مذاهب اسلامی نیز محسوب نمی شد. | ||
| + | |||
| + | ==اشخاص مهم== | ||
| + | * 1-[[ حکیم سمرقندی]]: وی از شاگردان نامدار ابومنصور ماتریدی است و از همشهریان ماتریدی بوده است او فقه و کلام را نزد ابو منصور فرا گرفت و کتب معروف [[السواد الاعظم]] را که در حقیقت اعتقاد عامه ای برای ماتریدیان است را نگاشت احتمالآ قدیمی ترین متن مکتب ماتریدی است سمرقندی در سال342 هجری قمری در گذشت. | ||
| + | * 2-[[عبد الکریم بزدودی]]: او فقیه و محدث بود و فقه را نزد ابو منصور فرا گرفت. | ||
| − | + | * 3-[[ابو احمد عیاض]]: ابواحمد عیاض از مهمترین عالمان روزگارخود بوده است در میان حنفیان جایگاه والای داشته است از مهمترین شاگردان ابو منصور بوده است. | |
| + | * 4-[[ابو عبدالرحمان نجاری]]: شاگرد دیگر که در کتب تراجم حنفی برای ابومنصور ماتریدی نام برده اندابوعبدالرحمان بن لیث نجاری است که همراه با حکیم سمرقندی در فقه و کلام از حضور ابو منصور علم آموخته است. | ||
| − | + | ==عقاید مهم== | |
| + | 1. اعتقاد به توحید : | ||
| + | ماتریدیه به توحید به عنوان اساس دین توجه ویژهای دارند. آنها اعتقاد دارند که خداوند یگانه است و هیچ شریکی ندارد. به علاوه، برای فهم خداوند از عقل و دلایل عقلی استفاده میکنند، ولی معتقدند که برخی از ویژگیهای خداوند تنها از طریق وحی قابل شناخت است. | ||
| − | + | 2. معرفت خداوند از طریق عقل و وحی : | |
| − | + | ماتریدیه معتقدند که برای شناخت خداوند، انسان هم باید از عقل و هم از وحی بهره ببرد. عقل انسان میتواند به طور مستقل وجود خداوند و ضروریات ایمان را درک کند، اما جزئیات امور دینی تنها از طریق وحی قابل دسترسی است. | |
| − | |||
| − | |||
| − | + | در مذهب ماتریدیه، عقل به عنوان یکی از ابزارهای شناخت دین و اصول اعتقادی مطرح است. به این معنا که انسان میتواند با استفاده از عقل خود به بسیاری از مسائل دینی پی ببرد، مثلاً درک ضرورت وجود خداوند یا فهم معانی ابتدایی دین از جمله مسائل اخلاقی. | |
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | + | آنها با استدلال به آيه «وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلماً» (طه/ 110) شناخت ذات الهي را غيرممكن ميدانند. اما شناخت موجود بودن خدا را مانند ديگر مذاهب اسلامی، امری واجب و ضروری می دانند. در خصوص شناخت صفات و افعال الهي نيز معتقدند پس از شناخت وجود خدا برای شناخت بهتر حضرت حق بايد صفات و افعال او را به تفصيل شناخت و اثبات كرد. ايشان برای اثبات وجود و صفات الهی براهينی مانند: برهان حدوث، برهان وجوب و امكان، برهان نظم و … را میاورند. | |
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | ==پراکندگی جمعیت | + | ==پراکندگی جمعیت== |
امروزه پیروان مذهب ماتریدیه بیشتر در مناطقی چون: | امروزه پیروان مذهب ماتریدیه بیشتر در مناطقی چون: | ||
| سطر ۴۳: | سطر ۷۷: | ||
ترکیه و بالکان | ترکیه و بالکان | ||
بخشهایی از جهان عرب و شرق آفریقا زندگی میکنند. این مذهب به دلیل اعتدال و منطقمحوری، در میان مسلمانان اهل سنت گسترده شده است. | بخشهایی از جهان عرب و شرق آفریقا زندگی میکنند. این مذهب به دلیل اعتدال و منطقمحوری، در میان مسلمانان اهل سنت گسترده شده است. | ||
| + | |||
| + | ==پانویس== | ||
| + | [[پانویس]] | ||
| + | |||
| + | #اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 321 | ||
| + | #اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 324و 325 | ||
| + | #گسترش ماتریدیه ص 134 | ||
| + | #تاریخ فرق اسلامی ص 299 | ||
| + | |||
| + | ==منابع== | ||
| + | نویسنده : زهرا قاسمی | ||
| + | *اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ، رضا برنجکار ، 1387 | ||
| + | *مقاله گسترش ماتریدیه، انیسه سادات حسینی شریف ، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، بهار 1387 | ||
| + | *تاریخ فرق اسلامی ، حسین صابری ، 1384 | ||
| + | |||
| + | [[رده:فرق و مذاهب اسلامی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۲۹
ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام امامیه شباهت دارد ولی درباره امامت با شیعیان اختلاف نظر دارند. بنا به برخی گزارش ها اکنون بیش از نیمی از اهل سنت پیرو مکتب ماتریدیه هستند. ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود:
البته این مبانی در ابتدا از عقاید ابوحنیفه گرفته شده است اما توسط ابومنصور ماتریدی و شاگردانش نظام مند گردیده است.
محتویات
پیدایش
در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان اهل حدیث و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.یکی از این دو نفر ابوالحسن اشعری است که در عراق از مذهب اعتزال توبه کرد، و خود را یار و یاور احمد بن حنبل معرفی نمود. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهی به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.دیگری ابو منصور ماتریدی سمرقندی بود که در مشرق جهان اسلام، به جانبداری از اهل حدیث برخاست، و درست همان کاری را انجام دارد که همتای او اشعری انجام داد، و عجیب این که این دو بنیانگذار، در حالی که در یک عصر می زیستند و در یک مسیر گام بر می داشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند.
سیر تاریخی
ماتریدی یکی از دو حوزه بزرگ کلام نظری است که پس از بر چیده شدن بساط مکتب اعتزال و برخی مکاتب کوچک دیگر در میان مسلمانان اهل سنت رواج یافت. در ایامی که آیین اشعری سرانجام میان شافعیان و مالکیان به صورت قدرتمندترین آیین در آمد ماتریدیه مکتب کلامی رایج حنفیه بود و عثمانی ها ترجیح می دادند که فقه حنفی شریعت رسمی حکومتشان باشد. بنابراین به پیشرفت کلام ماتریدی که به اندازه آیین اشعری مقید به تسنن بود و می توانست جایگزین آن شود ولی آیین اشعری که در این زمینه از نظر علمی در جذب افکار قوی تر بر رقیبش پیشی جست. اما به هر حال درباره تاریخ و گسترش ماتریدی ابهاماتی وجود دارد و بر خلاف اشعریه، تا پیش از یک قرن پس از مرگ بنیانگذارش هیچ گونه توجهی را در محافل کلامی دیگر به خود جلب نکرد. هیچ متکلم معتزلی یا اشعری و هیچ محدثی زحمت نوشتن ردیه ای بر آیین ماتریدی بر خود همراه نکرد حتی در شمار هیچ یک از مذاهب اسلامی نیز محسوب نمی شد.
اشخاص مهم
- 1-حکیم سمرقندی: وی از شاگردان نامدار ابومنصور ماتریدی است و از همشهریان ماتریدی بوده است او فقه و کلام را نزد ابو منصور فرا گرفت و کتب معروف السواد الاعظم را که در حقیقت اعتقاد عامه ای برای ماتریدیان است را نگاشت احتمالآ قدیمی ترین متن مکتب ماتریدی است سمرقندی در سال342 هجری قمری در گذشت.
- 2-عبد الکریم بزدودی: او فقیه و محدث بود و فقه را نزد ابو منصور فرا گرفت.
- 3-ابو احمد عیاض: ابواحمد عیاض از مهمترین عالمان روزگارخود بوده است در میان حنفیان جایگاه والای داشته است از مهمترین شاگردان ابو منصور بوده است.
- 4-ابو عبدالرحمان نجاری: شاگرد دیگر که در کتب تراجم حنفی برای ابومنصور ماتریدی نام برده اندابوعبدالرحمان بن لیث نجاری است که همراه با حکیم سمرقندی در فقه و کلام از حضور ابو منصور علم آموخته است.
عقاید مهم
1. اعتقاد به توحید : ماتریدیه به توحید به عنوان اساس دین توجه ویژهای دارند. آنها اعتقاد دارند که خداوند یگانه است و هیچ شریکی ندارد. به علاوه، برای فهم خداوند از عقل و دلایل عقلی استفاده میکنند، ولی معتقدند که برخی از ویژگیهای خداوند تنها از طریق وحی قابل شناخت است.
2. معرفت خداوند از طریق عقل و وحی : ماتریدیه معتقدند که برای شناخت خداوند، انسان هم باید از عقل و هم از وحی بهره ببرد. عقل انسان میتواند به طور مستقل وجود خداوند و ضروریات ایمان را درک کند، اما جزئیات امور دینی تنها از طریق وحی قابل دسترسی است.
در مذهب ماتریدیه، عقل به عنوان یکی از ابزارهای شناخت دین و اصول اعتقادی مطرح است. به این معنا که انسان میتواند با استفاده از عقل خود به بسیاری از مسائل دینی پی ببرد، مثلاً درک ضرورت وجود خداوند یا فهم معانی ابتدایی دین از جمله مسائل اخلاقی.
آنها با استدلال به آيه «وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلماً» (طه/ 110) شناخت ذات الهي را غيرممكن ميدانند. اما شناخت موجود بودن خدا را مانند ديگر مذاهب اسلامی، امری واجب و ضروری می دانند. در خصوص شناخت صفات و افعال الهي نيز معتقدند پس از شناخت وجود خدا برای شناخت بهتر حضرت حق بايد صفات و افعال او را به تفصيل شناخت و اثبات كرد. ايشان برای اثبات وجود و صفات الهی براهينی مانند: برهان حدوث، برهان وجوب و امكان، برهان نظم و … را میاورند.
پراکندگی جمعیت
امروزه پیروان مذهب ماتریدیه بیشتر در مناطقی چون: آسیای میانه (ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان) شبهقاره هند (هند، پاکستان، بنگلادش) ترکیه و بالکان بخشهایی از جهان عرب و شرق آفریقا زندگی میکنند. این مذهب به دلیل اعتدال و منطقمحوری، در میان مسلمانان اهل سنت گسترده شده است.
پانویس
- اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 321
- اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 324و 325
- گسترش ماتریدیه ص 134
- تاریخ فرق اسلامی ص 299
منابع
نویسنده : زهرا قاسمی
- اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ، رضا برنجکار ، 1387
- مقاله گسترش ماتریدیه، انیسه سادات حسینی شریف ، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، بهار 1387
- تاریخ فرق اسلامی ، حسین صابری ، 1384