ماتریدیه: تفاوت بین نسخه‌ها

از تاریخ‌نما
پرش به: ناوبری، جستجو
جز (منابع)
 
(۱۸ نسخه‌ٔ میانی ویرایش شده توسط ۱ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
 
{{جعبه اطلاعات فرقه
 
{{جعبه اطلاعات فرقه
 
| عنوان            =  
 
| عنوان            =  
| تصویر            = عکس از کتاب ماتریدیه.png
+
| تصویر            = ماتریدیه عکس.PNG
 
| اندازه تصویر    =
 
| اندازه تصویر    =
| توضیح تصویر      =
+
| توضیح تصویر      = عکس مرتبط با مذهب ماتریدیه
|مؤسس              =  
+
|مؤسس              = ابومنصور ماتریدی
| سال تأسیس        = 11 قمری
+
| سال تأسیس        = قرن سوم هجری قمری
 
| قدمت            =
 
| قدمت            =
 
| گرایش            = تسنن
 
| گرایش            = تسنن
| گستره جغرافیایی  = جهان اسلام
+
| گستره جغرافیایی  = هند. پاکستان. اسیای میانه
| شهرهای مهم      = نجف، قم، مشهد
+
| شهرهای مهم      =  
 
| زیارتگاه‌ها      =  
 
| زیارتگاه‌ها      =  
 
| وقایع مهم        =
 
| وقایع مهم        =
 
| حکومت‌ها          =
 
| حکومت‌ها          =
| علل پیدایش      =
+
| علل پیدایش      = درگیری اعتقادی
 
| نام‌های دیگر      =
 
| نام‌های دیگر      =
 
| از فرقه‌های      =
 
| از فرقه‌های      =
 
| از شاخه‌های  =
 
| از شاخه‌های  =
| باورها          =
+
| باورها          = اعتقاد به حسن و قبح . وجوب عقلی شناخت خدا
 
| داعیان          =
 
| داعیان          =
 
| فرقه‌ها          =
 
| فرقه‌ها          =
سطر ۲۴: سطر ۲۴:
 
| رهبران/امامان    =
 
| رهبران/امامان    =
 
| آئین‌ها        =
 
| آئین‌ها        =
| کتاب‌های مهم      =
+
| کتاب‌های مهم      =کتاب التوحید
 
| وضعیت            =
 
| وضعیت            =
 
| تاریخ انقراض    =
 
| تاریخ انقراض    =
سطر ۳۴: سطر ۳۴:
 
}}
 
}}
  
==تعریف==
+
[[تاریخ فرق و مذاهب اسلامی]]
 +
 
 
ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام [[امامیه]] شباهت دارد ولی درباره امامت با شیعیان اختلاف نظر دارند. بنا به برخی گزارش ها اکنون بیش از نیمی از اهل سنت پیرو مکتب ماتریدیه هستند.
 
ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام [[امامیه]] شباهت دارد ولی درباره امامت با شیعیان اختلاف نظر دارند. بنا به برخی گزارش ها اکنون بیش از نیمی از اهل سنت پیرو مکتب ماتریدیه هستند.
 
ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود:
 
ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود:
سطر ۴۷: سطر ۴۸:
 
در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان [[اهل حدیث]] و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.یکی از این دو نفر ابوالحسن اشعری است که در عراق از مذهب [[اعتزال]] توبه کرد، و خود را یار و یاور [[احمد بن حنبل]] معرفی نمود. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهی به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.دیگری ابو منصور ماتریدی سمرقندی  بود که در مشرق جهان اسلام، به جانبداری از اهل حدیث برخاست، و درست همان کاری را انجام دارد که همتای او [[اشعری]] انجام داد، و عجیب این که این دو بنیانگذار، در حالی که در یک عصر می زیستند و در یک مسیر گام بر می داشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند.
 
در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان [[اهل حدیث]] و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.یکی از این دو نفر ابوالحسن اشعری است که در عراق از مذهب [[اعتزال]] توبه کرد، و خود را یار و یاور [[احمد بن حنبل]] معرفی نمود. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهی به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.دیگری ابو منصور ماتریدی سمرقندی  بود که در مشرق جهان اسلام، به جانبداری از اهل حدیث برخاست، و درست همان کاری را انجام دارد که همتای او [[اشعری]] انجام داد، و عجیب این که این دو بنیانگذار، در حالی که در یک عصر می زیستند و در یک مسیر گام بر می داشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند.
  
==سیر تاریخی مذهب ماتریدیه==
+
==سیر تاریخی ==
 
 
ماتریدی یکی از دو حوزه بزرگ کلام نظری است که پس از بر چیده شدن بساط مکتب اعتزال و برخی مکاتب کوچک دیگر در میان مسلمانان اهل سنت رواج یافت. در ایامی که آیین اشعری سرانجام میان [[شافعیان]] و مالکیان به صورت قدرتمندترین آیین در آمد ماتریدیه مکتب کلامی رایج حنفیه بود و [[عثمانی ها]] ترجیح می¬دادند که فقه حنفی شریعت رسمی حکومتشان باشد. بنابراین به پیشرفت کلام ماتریدی که به اندازه آیین اشعری مقید به [[تسنن]] بود و می توانست جایگزین آن شود ولی آیین اشعری که در این زمینه از نظر علمی در جذب افکار قوی تر بر رقیبش پیشی جست. اما به هر حال درباره تاریخ و گسترش ماتریدی ابهاماتی وجود دارد و بر خلاف اشعریه، تا پیش از یک قرن پس از مرگ بنیانگذارش هیچ گونه توجهی را در محافل کلامی دیگر به خود جلب نکرد. هیچ متکلم معتزلی یا اشعری و هیچ محدثی زحمت نوشتن ردیه ای بر آیین ماتریدی بر خود همراه نکرد حتی در شمار هیچ یک از مذاهب اسلامی نیز محسوب نمی¬شد.
 
  
چهار مرحله گسترش ماتریدیه
+
ماتریدی یکی از دو حوزه بزرگ کلام نظری است که پس از بر چیده شدن بساط مکتب اعتزال و برخی مکاتب کوچک دیگر در میان مسلمانان اهل سنت رواج یافت. در ایامی که آیین اشعری سرانجام میان [[شافعیان]] و مالکیان به صورت قدرتمندترین آیین در آمد ماتریدیه مکتب کلامی رایج حنفیه بود و [[عثمانی ها]] ترجیح می دادند که فقه حنفی شریعت رسمی حکومتشان باشد. بنابراین به پیشرفت کلام ماتریدی که به اندازه آیین اشعری مقید به [[تسنن]] بود و می توانست جایگزین آن شود ولی آیین اشعری که در این زمینه از نظر علمی در جذب افکار قوی تر بر رقیبش پیشی جست. اما به هر حال درباره تاریخ و گسترش ماتریدی ابهاماتی وجود دارد و بر خلاف اشعریه، تا پیش از یک قرن پس از مرگ بنیانگذارش هیچ گونه توجهی را در محافل کلامی دیگر به خود جلب نکرد. هیچ متکلم معتزلی یا اشعری و هیچ محدثی زحمت نوشتن ردیه ای بر آیین ماتریدی بر خود همراه نکرد حتی در شمار هیچ یک از مذاهب اسلامی نیز محسوب نمی شد.
* 1-تآسیس و ظهور نیمه دوم قرن سوم تا سال( 333ق): این مرحله توسط ابو منصور ماتریدی رئیس این مکتب شکل گرفته است وی با تبین اندیشه کلامی و بنیان نهادن روش مناسب آن مکتبی را پایه گذاری کرده که با اندک زمانی پس از وی به نام او شهرت یافت.
 
* 2-تکوین (332تا 400ق) در این زمان شاگردان ماتریدی و شاگردان شاگردان وی همچنین کسانی که شیفته روش و بینش او بودند فرقه کلامی ماتریدیه را به وجود آوردند و پایه های آن را مستحکم کردند و در تبلیغ و استقرار آن کوشیدند.
 
* 3-گسترش و اقتدار (400 تا 1300 ق): در این دوره مکتب کلامی ماتریدیه که اینک کامل شده بود توسط دانشمندان ماتریدی در سراسر سرزمین های اسلامی به خصوص شرق و شمال شرق آسیا گسترش یافت.
 
  
 
==اشخاص مهم==
 
==اشخاص مهم==
سطر ۶۴: سطر ۶۰:
  
 
==عقاید مهم==
 
==عقاید مهم==
برخی عقاید مهم ماتریدیه البته بیانگر تفاوت او با اشعری هم هست عبارت اند از:
+
1. اعتقاد به توحید :
* ۱_حسن و قبح افعال: اشاره حسن و قبح عقلی را انکار می کنند و حسن و قبح را صرفا شرعی می دانند ، اما ماتریدی حسن و قبح عقلی را می پذیرد.
+
ماتریدیه به توحید به عنوان اساس دین توجه ویژه‌ای دارند. آن‌ها اعتقاد دارند که خداوند یگانه است و هیچ شریکی ندارد. به علاوه، برای فهم خداوند از عقل و دلایل عقلی استفاده می‌کنند، ولی معتقدند که برخی از ویژگی‌های خداوند تنها از طریق وحی قابل شناخت است.
* ۲_جبر و اختیار: ماتریدی در ابتدا درصدد اثبات فاعلیت حقیقی انسان برآمد به طوری که به نظر او از دیدگاه عقل و وحی انسان فاعل و کاسب است. دلیل او این است که خداوند درباره برخی افعال به انسان ها امر و نهی کرده و به آنان وعده داده است در این موارد افعال به آدمیان نسبت داده شده و انسان به عنوان فاعل نام برده شده است و همچنین امر و نهی و وعده به کسی تعلق نمیگیرد که فعلی از او صادر نشود.
+
 
* ۳.رویت خدا و صفات خبریه: ماتریدی رویت خدا را ممکن می داند اما اختلاف او با اشعری در این است که ماتریدی دلیل عقلی ارائه نمی دهد و تنها به ادله نقلی بسنده می کند.
+
2. معرفت خداوند از طریق عقل و وحی :
 +
ماتریدیه معتقدند که برای شناخت خداوند، انسان هم باید از عقل و هم از وحی بهره ببرد. عقل انسان می‌تواند به طور مستقل وجود خداوند و ضروریات ایمان را درک کند، اما جزئیات امور دینی تنها از طریق وحی قابل دسترسی است.
 +
 
 +
در مذهب ماتریدیه، عقل به عنوان یکی از ابزارهای شناخت دین و اصول اعتقادی مطرح است. به این معنا که انسان می‌تواند با استفاده از عقل خود به بسیاری از مسائل دینی پی ببرد، مثلاً درک ضرورت وجود خداوند یا فهم معانی ابتدایی دین از جمله مسائل اخلاقی.
 +
 
 +
آنها با استدلال به آيه «وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلماً» (طه/ 110) شناخت ذات الهي را غيرممكن مي‌دانند. اما شناخت موجود بودن خدا را مانند ديگر مذاهب اسلامی، امری واجب و ضروری می دانند. در خصوص شناخت صفات و افعال الهي نيز معتقدند پس از شناخت وجود خدا برای شناخت بهتر حضرت حق بايد صفات و افعال او را به تفصيل شناخت و اثبات كرد. ايشان برای اثبات وجود و صفات الهی براهينی مانند: برهان حدوث، برهان وجوب و امكان، برهان نظم و … را میاورند.
  
 
==پراکندگی جمعیت==
 
==پراکندگی جمعیت==
سطر ۷۸: سطر ۷۹:
  
 
==پانویس==
 
==پانویس==
اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 321  
+
[[پانویس]]
اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 324و 325
+
 
گسترش ماتریدیه ص 134
+
#اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 321  
تاریخ فرق اسلامی ص 299
+
#اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 324و 325
 +
#گسترش ماتریدیه ص 134
 +
#تاریخ فرق اسلامی ص 299
  
 
==منابع==
 
==منابع==
نویسنده : زهرا قاسمی
+
نویسنده : زهرا قاسمی
*اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ، رضا برنجکار ، 1387
+
*اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ، رضا برنجکار ، 1387
*مقاله گسترش ماتریدیه، انیسه سادات حسینی شریف ، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، بهار 1387  
+
*مقاله گسترش ماتریدیه، انیسه سادات حسینی شریف ، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، بهار 1387  
*تاریخ فرق اسلامی ، حسین صابری ، 1384
+
*تاریخ فرق اسلامی ، حسین صابری ، 1384
 +
 
 +
[[رده:فرق و مذاهب اسلامی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۲۹

ماتریدیه عکس.PNG
عکس مرتبط با مذهب ماتریدیه
اطلاعات کلی
مؤسس ابومنصور ماتریدی
سال تأسیس قرن سوم هجری قمری
گرایش تسنن
گستره جغرافیایی هند. پاکستان. اسیای میانه
علل پیدایش درگیری اعتقادی
اطلاعات دینی
باورها اعتقاد به حسن و قبح . وجوب عقلی شناخت خدا
کتاب‌های مهم کتاب التوحید


تاریخ فرق و مذاهب اسلامی

ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام امامیه شباهت دارد ولی درباره امامت با شیعیان اختلاف نظر دارند. بنا به برخی گزارش ها اکنون بیش از نیمی از اهل سنت پیرو مکتب ماتریدیه هستند. ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود:

البته این مبانی در ابتدا از عقاید ابوحنیفه گرفته شده است اما توسط ابومنصور ماتریدی و شاگردانش نظام مند گردیده است.

پیدایش

در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان اهل حدیث و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.یکی از این دو نفر ابوالحسن اشعری است که در عراق از مذهب اعتزال توبه کرد، و خود را یار و یاور احمد بن حنبل معرفی نمود. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهی به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.دیگری ابو منصور ماتریدی سمرقندی بود که در مشرق جهان اسلام، به جانبداری از اهل حدیث برخاست، و درست همان کاری را انجام دارد که همتای او اشعری انجام داد، و عجیب این که این دو بنیانگذار، در حالی که در یک عصر می زیستند و در یک مسیر گام بر می داشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند.

سیر تاریخی

ماتریدی یکی از دو حوزه بزرگ کلام نظری است که پس از بر چیده شدن بساط مکتب اعتزال و برخی مکاتب کوچک دیگر در میان مسلمانان اهل سنت رواج یافت. در ایامی که آیین اشعری سرانجام میان شافعیان و مالکیان به صورت قدرتمندترین آیین در آمد ماتریدیه مکتب کلامی رایج حنفیه بود و عثمانی ها ترجیح می دادند که فقه حنفی شریعت رسمی حکومتشان باشد. بنابراین به پیشرفت کلام ماتریدی که به اندازه آیین اشعری مقید به تسنن بود و می توانست جایگزین آن شود ولی آیین اشعری که در این زمینه از نظر علمی در جذب افکار قوی تر بر رقیبش پیشی جست. اما به هر حال درباره تاریخ و گسترش ماتریدی ابهاماتی وجود دارد و بر خلاف اشعریه، تا پیش از یک قرن پس از مرگ بنیانگذارش هیچ گونه توجهی را در محافل کلامی دیگر به خود جلب نکرد. هیچ متکلم معتزلی یا اشعری و هیچ محدثی زحمت نوشتن ردیه ای بر آیین ماتریدی بر خود همراه نکرد حتی در شمار هیچ یک از مذاهب اسلامی نیز محسوب نمی شد.

اشخاص مهم

  • 1-حکیم سمرقندی: وی از شاگردان نامدار ابومنصور ماتریدی است و از همشهریان ماتریدی بوده است او فقه و کلام را نزد ابو منصور فرا گرفت و کتب معروف السواد الاعظم را که در حقیقت اعتقاد عامه ای برای ماتریدیان است را نگاشت احتمالآ قدیمی ترین متن مکتب ماتریدی است سمرقندی در سال342 هجری قمری در گذشت.
  • 2-عبد الکریم بزدودی: او فقیه و محدث بود و فقه را نزد ابو منصور فرا گرفت.
  • 3-ابو احمد عیاض: ابواحمد عیاض از مهمترین عالمان روزگارخود بوده است در میان حنفیان جایگاه والای داشته است از مهمترین شاگردان ابو منصور بوده است.
  • 4-ابو عبدالرحمان نجاری: شاگرد دیگر که در کتب تراجم حنفی برای ابومنصور ماتریدی نام برده اندابوعبدالرحمان بن لیث نجاری است که همراه با حکیم سمرقندی در فقه و کلام از حضور ابو منصور علم آموخته است.

عقاید مهم

1. اعتقاد به توحید : ماتریدیه به توحید به عنوان اساس دین توجه ویژه‌ای دارند. آن‌ها اعتقاد دارند که خداوند یگانه است و هیچ شریکی ندارد. به علاوه، برای فهم خداوند از عقل و دلایل عقلی استفاده می‌کنند، ولی معتقدند که برخی از ویژگی‌های خداوند تنها از طریق وحی قابل شناخت است.

2. معرفت خداوند از طریق عقل و وحی : ماتریدیه معتقدند که برای شناخت خداوند، انسان هم باید از عقل و هم از وحی بهره ببرد. عقل انسان می‌تواند به طور مستقل وجود خداوند و ضروریات ایمان را درک کند، اما جزئیات امور دینی تنها از طریق وحی قابل دسترسی است.

در مذهب ماتریدیه، عقل به عنوان یکی از ابزارهای شناخت دین و اصول اعتقادی مطرح است. به این معنا که انسان می‌تواند با استفاده از عقل خود به بسیاری از مسائل دینی پی ببرد، مثلاً درک ضرورت وجود خداوند یا فهم معانی ابتدایی دین از جمله مسائل اخلاقی.

آنها با استدلال به آيه «وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلماً» (طه/ 110) شناخت ذات الهي را غيرممكن مي‌دانند. اما شناخت موجود بودن خدا را مانند ديگر مذاهب اسلامی، امری واجب و ضروری می دانند. در خصوص شناخت صفات و افعال الهي نيز معتقدند پس از شناخت وجود خدا برای شناخت بهتر حضرت حق بايد صفات و افعال او را به تفصيل شناخت و اثبات كرد. ايشان برای اثبات وجود و صفات الهی براهينی مانند: برهان حدوث، برهان وجوب و امكان، برهان نظم و … را میاورند.

پراکندگی جمعیت

امروزه پیروان مذهب ماتریدیه بیشتر در مناطقی چون: آسیای میانه (ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان) شبه‌قاره هند (هند، پاکستان، بنگلادش) ترکیه و بالکان بخش‌هایی از جهان عرب و شرق آفریقا زندگی می‌کنند. این مذهب به دلیل اعتدال و منطق‌محوری، در میان مسلمانان اهل سنت گسترده شده است.

پانویس

پانویس

  1. اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 321
  2. اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ص 324و 325
  3. گسترش ماتریدیه ص 134
  4. تاریخ فرق اسلامی ص 299

منابع

نویسنده : زهرا قاسمی

  • اشنایی با فرق و مذاهب اسلامی ، رضا برنجکار ، 1387
  • مقاله گسترش ماتریدیه، انیسه سادات حسینی شریف ، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، بهار 1387
  • تاریخ فرق اسلامی ، حسین صابری ، 1384