حدوث و بقاء نفس: تفاوت بین نسخهها
Hasaninasab (بحث | مشارکتها) جز (Hasaninasab صفحهٔ جاودانگی نفس را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به حدوث نفس منتقل کرد) |
Hasaninasab (بحث | مشارکتها) جز |
||
| سطر ۱: | سطر ۱: | ||
==دیدگاه کندی== | ==دیدگاه کندی== | ||
| − | کندی در بیان طبیعت نفس میگوید نفس جوهری بسیط، الاهی و روحانی است، نه طول دارد نه عرض و نه عمق. نوری است از انوار باریتعالی. ولی هرگز صریحاً نمیگوید که نفس قبل از بدن موجود بوده یا آنکه با جسم آفریده شده و در آن حلول کرده است.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> کندی اضافه میکند: ما در این جهان کاروانی هستیم که از پل یا معبری میگذریم در اینجا درنگی نخواهیم داشت. کندی میافزاید: مقام و قرارگاه اصلی ما عالمی است اعلی و شریف، که ارواح ما پس از مرگ بدان عالم منتقل میشوند.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> کندی در این گفتار، صریحاً به بقای نفس اقرار میکند و در پایان رساله در تأیید گفتهی خود چنین میگوید: «ای انسان نادان، آیا | + | کندی در بیان طبیعت نفس میگوید نفس جوهری بسیط، الاهی و روحانی است، نه طول دارد نه عرض و نه عمق. نوری است از انوار باریتعالی. ولی هرگز صریحاً نمیگوید که نفس قبل از بدن موجود بوده یا آنکه با جسم آفریده شده و در آن حلول کرده است.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> کندی اضافه میکند: ما در این جهان کاروانی هستیم که از پل یا معبری میگذریم در اینجا درنگی نخواهیم داشت. کندی میافزاید: مقام و قرارگاه اصلی ما عالمی است اعلی و شریف، که ارواح ما پس از مرگ بدان عالم منتقل میشوند.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> |
| + | |||
| + | کندی در این گفتار، صریحاً به بقای نفس اقرار میکند و در پایان رساله در تأیید گفتهی خود چنین میگوید: «ای انسان نادان، آیا نمیدانی که بقای تو در این جهان لمحهای بیش نیست و تو به عالم حقیقی خواهی رفت و در آنجا تا ابد خواهی ماند؟».<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> | ||
نسخهٔ ۵ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۳۲
دیدگاه کندی
کندی در بیان طبیعت نفس میگوید نفس جوهری بسیط، الاهی و روحانی است، نه طول دارد نه عرض و نه عمق. نوری است از انوار باریتعالی. ولی هرگز صریحاً نمیگوید که نفس قبل از بدن موجود بوده یا آنکه با جسم آفریده شده و در آن حلول کرده است.[۱] کندی اضافه میکند: ما در این جهان کاروانی هستیم که از پل یا معبری میگذریم در اینجا درنگی نخواهیم داشت. کندی میافزاید: مقام و قرارگاه اصلی ما عالمی است اعلی و شریف، که ارواح ما پس از مرگ بدان عالم منتقل میشوند.[۲]
کندی در این گفتار، صریحاً به بقای نفس اقرار میکند و در پایان رساله در تأیید گفتهی خود چنین میگوید: «ای انسان نادان، آیا نمیدانی که بقای تو در این جهان لمحهای بیش نیست و تو به عالم حقیقی خواهی رفت و در آنجا تا ابد خواهی ماند؟».[۳]