اهل حدیث شیوه فقهی خویش را در عقاید نیز به کار میگرفتند و آنها را تنها از ظواهر قرآن و احادیث اخذ میکردند. آنان نه تنها عقل را به عنوان یک منبع مستقل برای استنباط عقاید قبول نداشتند، بلکه مخالف هرگونه بحث عقلی پیرامون احادیث اعتقادی بودند. به دیگر سخن، این گروه هم منکر کلام عقلی بودند که در آن عقل منبع مستقل عقاید است، و هم مخالف کلام نقلی بودند که در آن عقل لوازم عقلی نقل را استنباط میکرد. آنان حتی نقش دفاع از عقاید دینی را نیز برای عقل نمیپذیرفتند.<ref>تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، برنجکار، ص69</ref>