باز کردن منو اصلی

تاریخ‌نما β

ماتریدیه

نسخهٔ تاریخ ‏۴ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۱:۲۴ توسط Ghasemi (بحث | مشارکت‌ها) (سیر تاریخی مذهب ماتریدیه)

زهرا قاسمی

محتویات

تعریف مذهب ماتریدیه

ماتریدیه یکی از مذهب های اهل سنت است که این مذهب در قرن سوم هجری پدید آمده است. ماتریدیه در مسئله هایی مثل حسن و قبح و عدم جسم انگاری خداوند با کلام امامیه شباهت دارد ولی درباره امامت با شیعیان اختلاف نظر دارند. بنا به برخی گزارش ها اکنون بیش از نیمی از اهل سنت پیرو مکتب ماتریدیه هستند. ماتریدیه پیروان ابومنصور محمدبن محمدبن محمود ماتریدی سمرقندی هستند و مبانی اصلی این مذهب در ۵ بخش مطرح می شود:

  • ۱_جهان شناسی و ایمان
  • ۲_توحید و صفات الهی
  • ۳_نبوت
  • ۴_امامت و خلافت
  • ۵_معاد در روز قیامت(نه رجعت)

البته این مبانی در ابتدا از عقاید ابوحنیفه گرفته شده است اما توسط ابومنصور ماتریدی و شاگردانش نظام مند گردیده است.

پیدایش مذهب ماتریدیه

در ابتدای قرن چهارم دو شخصیت در دو منطقه، سر بلند کردند و مکتبی را که در حقیقت مکتب معتدلی میان اهل حدیث و مکتب معتزله بود، پدید آوردند.یکی از این دو نفر ابوالحسن اشعری است که در عراق از مذهب اعتزال توبه کرد، و خود را یار و یاور احمد بن حنبل معرفی نمود. همان طور که مذاهب چهارگانه فقهی به تدریج مذهب اهل سنت گردیدند.دیگری ابو منصور ماتریدی سمرقندی بود که در مشرق جهان اسلام، به جانبداری از اهل حدیث برخاست، و درست همان کاری را انجام دارد که همتای او «اشعری» انجام داد، و عجیب این که این دو بنیانگذار، در حالی که در یک عصر می زیستند و در یک مسیر گام بر می داشتند، از کار یکدیگر آگاه نبودند.

سیر تاریخی مذهب ماتریدیه

ماتریدی یکی از دو حوزه بزرگ کلام نظری است که پس از بر چیده شدن بساط مکتب اعتزال و برخی مکاتب کوچک دیگر در میان مسلمانان اهل سنت رواج یافت. در ایامی که آیین اشعری سرانجام میان شافعیان و مالکیان به صورت قدرتمندترین آیین در آمد ماتریدیه مکتب کلامی رایج حنفیه بود و عثمانی ها ترجیح می¬دادند که فقه حنفی شریعت رسمی حکومتشان باشد. بنابراین به پیشرفت کلام ماتریدی که به اندازه آیین اشعری مقید به تسنن بود و می¬توانست جایگزین آن شود ولی آیین اشعری که در این زمینه از نظر علمی در جذب افکار قوی تر بر رقیبش پیشی جست. اما به هر حال درباره تاریخ و گسترش ماتریدی ابهاماتی وجود دارد و بر خلاف اشعریه، تا پیش از یک قرن پس از مرگ بنیانگذارش هیچ گونه توجهی را در محافل کلامی دیگر به خود جلب نکرد. هیچ متکلم معتزلی یا اشعری و هیچ محدثی زحمت نوشتن ردیه ای بر آیین ماتریدی بر خود همراه نکرد حتی در شمار هیچ یک از مذاهب اسلامی نیز محسوب نمی¬شد.

چهار مرحله گسترش ماتریدیه

  • 1-تآسیس و ظهور نیمه دوم قرن سوم تا سال( 333ق): این مرحله توسط ابو منصور ماتریدی رئیس این مکتب شکل گرفته است وی با تبین اندیشه کلامی و بنیان نهادن روش مناسب آن مکتبی را پایه گذاری کرده که با اندک زمانی پس از وی به نام او شهرت یافت.
  • 2-تکوین (332تا 400ق) در این زمان شاگردان ماتریدی و شاگردان شاگردان وی همچنین کسانی که شیفته روش و بینش او بودند فرقه کلامی ماتریدیه را به وجود آوردند و پایه¬های آن را مستحکم کردند و در تبلیغ و استقرار آن کوشیدند.
  • 3-گسترش و اقتدار (400 تا 1300 ق): در این دوره مکتب کلامی ماتریدیه که اینک کاملآ نضج یافته بود توسط دانشمندان ماتریدی در سراسر سرزمین های اسلامی به خصوص شرق و شمال شرق آسیا گسترش یافت.

اشخاص مهم مذهب ماتریدیه

ابو منصور ماتریدی: بنیان‌گذار مکتب ماتریدیه و یکی از بزرگترین متکلمان اهل سنت. امام نسفی: یکی از شارحان برجسته عقاید ماتریدیه. علی قاری: از علمای ماتریدی مشهور اهل سنت. علما و بزرگان عثمانی: بسیاری از علمای دوران امپراتوری عثمانی از پیروان این مکتب بودند.

عقاید مهم مذهب ماتریدیه

استفاده از عقل در کنار وحی: ماتریدیه بر آن است که عقل ابزاری برای فهم وحی است و در مواردی که نصوص مبهم هستند، عقل می‌تواند مکمل باشد. عدالت الهی: عدالت خداوند یکی از اصول اساسی این مذهب است و بر این باورند که خداوند هیچ عملی را بدون حکمت انجام نمی‌دهد. اختیار انسان: این مذهب به اختیار انسان در اعمال معتقد است، اما همه چیز تحت اراده الهی است. صفات الهی: صفات خداوند را غیرمادی و غیرقابل قیاس با صفات مخلوق می‌دانند.

پراکندگی جمعیت مذهب ماتریدیه

امروزه پیروان مذهب ماتریدیه بیشتر در مناطقی چون: آسیای میانه (ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان) شبه‌قاره هند (هند، پاکستان، بنگلادش) ترکیه و بالکان بخش‌هایی از جهان عرب و شرق آفریقا زندگی می‌کنند. این مذهب به دلیل اعتدال و منطق‌محوری، در میان مسلمانان اهل سنت گسترده شده است.