۱۳۷
ویرایش
تغییرات
←هفت خصلت توحیدی
الحاکم بامرالله هفت تکلیف شرعی را از دروزیان برداشت و به جای آن هفت خصلت توحیدی بر آنان مقرر کرد.<ref>رسائل الحکمة، ص۷۲،۶۶-انور یاسین و همکاران، ص۳۵۵ </ref> عبارتند از:
صدق اللسان به جای نماز، که عبارت است از ایمان و توحید و دلیلی بر توحید الحاکم.<ref> رسائل الحکمة، ص۶۹۹،۳۱۲،۷۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۳-۵۵؛ <ref>.
</ref> نیز انور یاسین و همکاران، ص۳۵۶ </ref> از اوقات پنج گانۀ نماز هم به حدود پنج گانه تعبیر شده است.( رسائل الحکمة، ص۵۴-۵۶ )<ref></ref>حفظ الاخوان به جای زکات، که عبارت است از یاری رساندن به برادران دینی و مراعات آنان از هر نظر.(رسائل الحکمة، ص۲۴۵؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۷؛ نیز انور یاسین و همکاران، ص۳۵۹)<ref></ref>ترک عبادت عدم و بهتان به جای روزه. هر مذهبی خارج از مذهب توحید، از جمله عقاید تنزیل و تأویل و فروع آنها، عدم به شمار میرود.(رسائل الحکمة، ص۵۷-۵۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۸)<ref></ref>برائت از ابلیسها و طغیان به جای حج. از ناطقان و اساسها و ائمه و حجج شرایع ظاهری و باطنی به ابلیس تعبیر شده است.(کتاب النقط والدوایر، ص۵۹)<ref></ref>توحید و پرستش الحاکم در هر عصر و زمان به جای شهادتین.(کتاب النقط والدوایر، ص۶۰-۶۱)<ref></ref>
رضا به جای جهاد.
تسلیم امر الحاکم شدن به جای ولایت، که این دو رکن اخیر نتیجۀ ارکان قبلی است و با این دو موحدان از باقی مردم باز شناخته میشوند.(<ref>رسائل الحکمة، ص۲۵۴، ۳۶۹، ۵۴۷)</ref>اما عبدالله نجار بر آن است که اصول شریعت دروزیان همان هفت اصل معروف اسلامی، یعنی شهادتین، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد و ولایت است.(<ref>عبدالله نجار، ص۹۹)</ref>
== '''تشکیلات دینی''' ==