۹۹
ویرایش
تغییرات
بدون خلاصه ویرایش
{{جعبه اطلاعات فرقه| عنوان =بابیت| تصویر = [[پرونده:سید علی محمد باب.jpg|بندانگشتی|سيد علي محمد باب]]| اندازه تصویر =| توضیح تصویر =علي محمد باب|مؤسس =علي محمد باب شیرازی| سال تأسیس =۱۲۶۰ هجری قمری| قدمت = به ۱۸۰ سال پیش باز میگردد| گرایش = در ابتدا درون شیعی بودن ولی بعدا گرایشی مستقل داشتند| گستره جغرافیایی = ایران . عراق . امپراطوری عثمانی | شهرهای مهم = شيراز ، زنجان، تهران، یزد| زیارتگاهها = زیارتگاه سيد علي محمد باب . فلسطین ،شهر عکا | وقایع مهم =| حکومتها =| علل پیدایش =| نامهای دیگر =| از فرقههای =| از شاخههای =| باورها =| داعیان =| فرقهها =| شاخهها =| رهبر/امام کنونی =| رهبران/امامان =| آئینها =| کتابهای مهم =کتاب بیان | وضعیت =| تاریخ فرق و مذاهب اسلامیانقراض =1850میلادی | تعداد پیروان =| مؤسسات =بیش از 10 هزارنفر| مذهبی =| اجتماعی =| سیاسی =}}
==پیدایش==
==سیر تاریخی==
سال 1844 - پیدایش بابیت: سید علی محمد شیرازی در 23 سالگی خود را بهعنوان "باب" معرفی کرد و در پی این اعلام، جنبشی بزرگ در [[ایران]] شکل گرفت. در ابتدا، هواداران زیادی پیدا کرد.<ref>از بابیت تا بهایت.رضا یوسفی قره بلاغ</ref>
==دولت های مهم==
1. دولت قاجار (ایران)
نقش و تأثیر: ایران، به عنوان کشوری که مذهب بابیت در آن ظهور کرد، نقش محوری در تاریخ این مذهب ایفا کرد. [[دولت قاجار]] که در آن زمان در ایران حکومت میکرد، به شدت با این جنبش دینی مخالف بود. ظهور باب و آموزههای وی تهدیدی برای نظم سیاسی و مذهبی ایران آن زمان محسوب میشد. بنابراین، مقامات [[قاجار ]] تصمیم به سرکوب بابیت گرفتند و بسیاری از پیروان آن به ویژه باب را تحت تعقیب قرار دادند. باب در سال 1850 اعدام شد و بسیاری از پیروانش در طول سالها در زندانها یا در تبعید به سر بردند. قیام های مانند [[قلعه شیخ طبرسی]] . [[فتنه نیریز]]. [[قیام زنجان]] توسط نیرو های دولتی سرکوب شدند .
2. امپراتوری عثمانی
نقش و تأثیر: امپراتوری [[عثمانی ]] که در آن زمان بر بخشهای وسیعی از [[خاورمیانه]] حکمرانی میکرد، نیز در رویدادهای مربوط به مذهب بابیت و بعدها مذهب بهائی تأثیرگذار بود. بهویژه بعد از اعدام باب، پیروان او تحت تعقیب و فشارهای بیشتری قرار گرفتند و بسیاری از آنها به مناطق مختلف امپراتوری [[عثمانی]]، مانند [[عکا ]] و [[حیفا ]] در [[فلسطین]] (که تحت کنترل عثمانیها بود) تبعید شدند. این منطقه بعدها به مرکزی برای جامعه [[بهائی]] تبدیل شد. <ref>7 بابیت و بهایت در بستر تاریخ .ص34</ref> 3.دولت های استعماری (یریتانیا و روسیه )دولت های استعماری مانند [[بریتانیا]] و [[روسیه تزاری]] از برخی جریان های دینی جدید در [[ایران]] حمایت ضمنی میکردند تا موجب تضعیف قدرت [[روحانیون]] و دولت مرکزی شوند .
==اشخاص مهم==
1:[[سید علی محمد شیرازی]] (باب)
2[[:بهاالله]] (موسس مذهب بهایی)
3:امام قاجار [[ناصرالدین شاه قاجار]]
4:[[ایت الله شیرازی]]
5: [[میرزا اقاسی]] <ref>8 بابیت و بهایت در بستر تاریخ .ص 101</ref>
`
==انشعابات==
او را صاحب [[شریعت]] جدید میدانستند، مثل پیامبر اسلام برای [[مسلمانان]].
۲: شریعت جدید [[(کتاب بیان)]]
بابیان پیرو احکام کتاب بیان بودند که جایگزین شریعت اسلامی میشد:
۴: مخالفت با روحانیون و تقلید
بابیان با ساختار سنتی [[روحانیت ]] مخالف بودند.
بر درک فردی، عقل، و جستوجوی شخصی حقیقت تأکید داشتند.
۵:موقعیت زن و اصلاحات اجتماعی
زنان در جامعه بابی نقش فعالی داشتند (مانند [[قرةالعین]]).
برابری نسبی زن و مرد، آموزش زنان، و کنار گذاشتن حجاب اجباری مورد توجه بود.<ref>10 بابیت و بهایت در بستر تاریخ .ص 70</ref>
==پراکندگی جمعیت==
تمرکز جغرافیایی بابها در ایران
[[بابیت ]] در مدت زمان کوتاهی (۱۸۴۴ تا حدود ۱۸۵۰) در چندین منطقه گسترش یافت. مهمترین مراکز جمعیتی و فعالیتهای بابیها عبارت بودند از:
شیراز
زادگاه سید علیمحمد باب.
[[اصفهان]]
باب مدتی به دعوت حاکم [[اصفهان]] به آنجا رفت.
حمایت برخی مقامهای محلی باعث گسترش محدود بابیت شد.
[[تبریز]]
محل محاکمه و در نهایت اعدام باب (۱۸۵۰).
جمعی از علما و مردم [[تبریز]] از مخالفان سرسخت بابیت بودند، اما در همان حال بابیان فعالی هم در آنجا بودند.
سرکوب شدید و قتلعام بابیان در آن منطقه.
[[تهران، کاشان، یزد، همدان]]
جوامع کوچکتر بابی نیز در این شهرها وجود داشتند، ولی بیشتر بهصورت مخفی یا محدود فعالیت میکردند.<ref>11 ماهیت بابیت و بهتیت در بستر تاریخ بهایت.ص 65</ref>
=منابع تکمیلی=
ماهیت بابیت و بهایت .ع.ا
ظهورالحق.نورالله شوشتری
=پانویس=
=منابع=