باز کردن منو اصلی

تاریخ‌نما β

کمال نفس

کمالات نفس از نظر ابن سینا بر دو قسم است: اصلی و عارضی یا کمال اول و کمال دوم.

  1. کمال اول، آن است که برای خود به غیر از خویش نیازمند دیگری نباشد و بتوان کمالات دیگر را به آن منسوب کرد.
  2. کمال دوم، آن است که تابع و عارض کمال اول باشد. مانند برندگی شمشیر که تابع خود شمشیر است و افعال حیاتی (ادراک ـ تعقل) که پیرو و تابع جان در بدن هستند.

با توجه به تعریف دو نوع کمال، نفس کمال اول است و برای اجسام صناعی مانند میز و تخت، کمال وجود نخواهد داشت، بلکه این کمال خاصه‌ی اجسام طبیعی است.[۱]

  1. مقاله علم‌النفس، علی‌اکبر وطن‌پرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.