۱۳۵
ویرایش
تغییرات
بدون خلاصه ویرایش
۱_جارودیه: گروه پیروان ابوجاررد زیاد بن ابی زیاد ملقب به سرحوب هستند که گاهی سرحوبیه یز نامیده میشوند ابوجارود ابتدا از اصحاب امام باقر و امام صادق علیه السلام بود اما بعدها به زید پیوست بلکه پیامبر اوصاف امام بر حق را بیان کرده و این اوصاف تنها بر علی علیه السلام منطبق است و مردم به دلیل تعیین دیگران برای خلافت گمراه شدند این اعتقاد حد وسط میان رای امامیه درباره نسب علی علیه السلام به امامت و و رای اهل سنت در انکار اولویت علی علیه السلام برای چنین منصبی میباشد.
۲_سلیمانیه: این فرقه پیرو سلیمان بن جریر هستند. سلیمانیه و معتقدند امام به وسیله شورا و توسط مردم انتخاب میشود و ممکن با رای دو نفر نیز امام انتخاب شود و مردم میتوانند فرد افضل را کنار گذاشته و فرد مفذور مفصول را که از نظر کمالات پایینتر است انتخاب کنند.و لذا خلافت ابوبکر و عمر صحیح است
۳_صالحیه و بتریه: به پیروان حسن بن صالح بن حی صالحیه میگویند و پیروان کثیرالوا ملقب به ابتر بطریه نامیده میشوند . آنها امامت مفصول را با رضایت افضل قبول دارند آنها همه فرزندان امام علی علیه السلام را که به جهاد علنی قیام کنند امام میدانند ==عقایدمهم=====امامت===عقیده زیدیه درباره امامت به این دو تن صورت است که آنها تنها به سه امام منصوص معتقدند و پیروانشان مذهب واحدی دارند از این رو میتوان آنها را شیعه سه امامی دانست ===شرایط امامت===یکی از این شرایط جهاد علنی و مبارزه مسلحانه با ستمگران است از همین جااست که زیدیه پس از امام حسین علیه السلام به امامت امام سجاد علیه السلام و دیگر امامان امامیه که به جهت جهاد علنی نپرداختند اعتقاد ندارند در کتابهای فرق عوض آنان زید بن علی پرداختند امام میدانند. از نظر آنان شرط دوم امام فاطمی بودن است منظور از فاطمی کسی است که از طریق پدر به امام حسن و مذاهب امام حسین که فرزندان حضرت زهرا هستند برسد. ===خاتمیت===جارودیه درباره آخرین امام نیز با یکدیگر ذکر میشونداختلاف دارند گروهی معتقدند محمد بن عبدالله بن حسن امام غایب و آخرین امام است گروه دیگر محمد بن قاسم را دارای این مقام میدانند و گروه سوم یحیی بن عمر را. همچنین بغدادی میگوید: هر سه فرقه زیدیه مانند خوارج معتقدند که مرتکبین کبیره خالد رد آتش جهنم اند.