این احتمال به نظر قوی مینماید که حرکت قدریه اولین بار در عراق ، در شهر بصره ، که در آن روزگار محل برخورد تمدنها و تلاقی افکار بوده پیدا شده و از آنجا به سایر نقاط راه یافته.اما عدهای برآنند که این حرکت در شام پیدا شده و لاهوت مسیحیت در پیدایش و یا پرورش و گسترش آن مؤثر افتاده است (جهانگیری،ص۴و۵).
[[Category== '''اشخاص مهم''' ==برخی منابع، نخستین قدری، یعنی سوسن نصرانی، از اهالی عراق بوده است. کسانی هم که نخستین قدری را معبد جهنی میدانند، معتقدند که او قول به قدر را در بصره ظاهر ساخته است(الملل و نحل،ص۶۴). == '''عقاید مهم''' ==قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که دو اعتقاد مهم داشته اند اعتقاد به ارجاء و اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی است مهمترین افراد این گروه معبد جهنی و غیلان دمشقی است(برنجکار،ص۳۰). قدریه نخستین همان مرجئه قدریه هستند که یکی از فرقه های مرجئه به شمار میروند. اینان دو اعتقاد مهم داشته اند:دانشجویان تاریخ ۱۴۰۲]]یکی اعتقاد به ارجاء و دیگری اعتقاد به تفویض و نفی تقدیر الهی در افعال انسان غیلان دمشقی، محمد بن شبیب ، ابی شمر صالحی و خالدی جزو این فرقه ذکر شده اند(برنجکار،ص۲۷). که مخالفان ظلم و جور اموی که قدریان نخستین نیز از آنها بودند برای مقابله با امویان قضا و قدر الهی را لااقل به گونه ای که معاویه و امویان آن را تفسیر میکردند و لازمه تقدیر الهی را مجبور بودن انسان می دانستند، منکر شوند(برنجکار،ص۲۸). == '''جستار های وابسته''' == == '''منابع تکمیلی''' ==۱-ابن کمال پاشا، شمس الدین، خمس رسائل فی الفرق و المذاهب، قاهره-اسکندریه، دارالسلام، ۱۴۲۵ق. اول. ۲-بغدادی، عبدالقاهر بن طاهر، الفرق بین الفرق، تصحیح: محمد محیی الدین، قاهره، مکتبة محمد علی صبیح و اولاده. == '''پانویس''' =={{پانویس}}
[[رده:دانشجویان تاریخ ۱۴۰۲]]