اهل حق: تفاوت بین نسخهها
(←سیر تاریخی) |
|||
| سطر ۱۱۴: | سطر ۱۱۴: | ||
* نگاهی نو به آیین اهل حق با تیکه بر کتاب سرانجام،فایل pdf،سید هاشم اقاجری، هادی استهری | * نگاهی نو به آیین اهل حق با تیکه بر کتاب سرانجام،فایل pdf،سید هاشم اقاجری، هادی استهری | ||
* سایت ویکی پدیا | * سایت ویکی پدیا | ||
| + | |||
| + | [[رده:تاریخ فرق و مذاهب]] | ||
نسخهٔ ۲۵ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۵:۳۱
|
[[File:اهل حق.jpg ()|frameless ]] كتاب اهل حق | |
| اطلاعات کلی | |
|---|---|
| مؤسس | سلطااسحاق |
| قدمت | سده چهارم |
| گستره جغرافیایی | كرمانشاه،لرستان،شهرهاي عراقي هم مرز ايرن و ايلات شرقي و كردنشين تركيه |
| اطلاعات دینی | |
| کتابهای مهم | نامه سرانجام،خاکسار اهل حق،رسالت اهل ح |
| فرق و مذاهب اسلامی | |
| اهل سنت | |
| معتزله | |
| اهل حدیث | |
| اشاعره | |
| ماتریدیه | |
| وهابیت | |
| اباضیه | |
| قدریه | |
| شیعه | |
| امامیه | |
| زیدیه | |
| اسماعیلیه | |
| ناووسیه | |
| غلات | |
| اهل حق | |
| دروزیه | |
| نصیریه | |
| شیخیه | |
| بابیت | |
| بهائیت | |
اهل حق، على اللهی، سر سپردگان، یارسان، غلات، نصیریه، علویان و.... نام هایی است برای افراد و گروه هایی که در مورد امام على عليه السلام راه غلو را پیموده اند و او را به درجه خدایی رسانیده اند و برای خود آداب و رسوم خاص وضع کرده اند. برخی از این گروه ها حتی درباره رؤسای خود نیز غلو می کنند. در کشور ایران درباره این گروه ها معمولا از اسامی اهل حق و علی اللهی می شود، گرچه خود آنها ترجیح می دهند که بر آنان اهل حق اطلاق شود و کلمات علی اللهی و غلات خوشایندشان استفاده نیست. در ترکیه به این گروه بکتاشی و علوی و در سوریه نصریه و علویان می گویند. پیروان این مذاهب در کشورهای ایران، عراق، ترکیه، آلبانی، سوریه، افغانستان و کشورهای آسیای میانه پراکنده شده اند. درایران اکثر اهل حق در استان کرامنشاه زندگی میکنند هرچند در مناطق دیگر نیز طوایفی از اهل حق وجود دارند. گروه های مختلف اهل حق ، در آرا و عقاید و آداب و رسوم اختلافات زیادی دارند تا آنجا که به راحتی نمیتوان اهل کوفه را فرقه و مذهبی واحد دانست برخی از آنان صریحا امام علی علیه السلام را خدا می دانند برخی دیگر که شیطان پرست نامیده می شوند شیطان را تقدیس می کنند و حرام های الهی را حلال دانند و مخالف طهارت و عبادتند همچنین گروهی از اهل حق خود را اهل حق مسلمان و شیعه اثنی عشریه معرفی کرده و سعی میکنند تا عقاید خود را با عقاید امامیه هماهنگ سازند و به شریعت واعمال و عبادات اسلامی پایبندند.[۱]
محتویات
پيدايش
درباره تاریخ پیدایش فرقه های اهل حق اختلاف نظر وجود دارد و در این باره مدارک مستندی در دست نیست . در کتاب های قدیمی که تا قرن پنجم نگاشته شده، نامی از اهل حق دیده نمیشود اگر ملاک اهل حق بودن را صرفا غلو درباره امام علی علیه السلام بدانیم در این صورت ، تاریخ پیدایش این فرقه به زمان امام علی علیه السلام میرسد زیرا در زمان آن حضرت ، برخی او را به درجه خدایی رساندند و حضرت با آنها برخورد شدیدی کرد ما اگر اهل حق را فرقه ای خاص با مجموعه ای از آرا و عقاید که هم اینک مرکز آنها در غرب ایران است بدانیم، در این صورت تعیین دقیق تاریخ پیدایش آنان ممکن نیست و تنها نقل قول هایی در این باره وجود دارد.[۲]
سیر تاریخی
اغلب یارسانیان که خود را مسلمان میدانند درباره ظهور آیین یارسان بر این باورند که خداوند از میان بنیآدم پیامبرانی همراه با کتاب آسمانی مبعوث کرد تا انسان ها را بهسوی فلاح و رستگاری راهنمایی کنند. پس از آخرین فرستادهی خداوند، اندیشهای پدیدار شد که اهل حق درباره او چنین میگویند: «طبق اصل تکامل (در میان اهل حق)، شریعت دورهی خود را از حضرت آدم صفی الله تا حضرت محمد رسولالله (صلی الله علیه و آله) آخرین پیامبر مرسل طی نمود. در اثر آگاهی کامل شریعت و ترقی علوم معنوی، دورهای به نام "معرفت" به وجود آمده که با قبول اصل شرع، به تکامل معنوی انسان همت گمارده و عارفانی به وجود آمدهاند که آنان نیز مرکز تجلی حق بوده .بر اساس تجلی ذات خداوند در انسان، اهل حق معتقدند: «در هر زمان یک شخص بیش از سایر مردم دارای ذات خدائی بوده که آن شخص مظهر حقتعالی یا به قولی ذات (خدا) مهمان میباشد.که رهآورد چنین اندیشه و تفکری امروزه "آیین یارسان" یا "اهل حق" خواهد بود، که بنا بر اندیشه اهل حق، به آن "دوره حقیقت" میگویند.[۳]
دولت های مهم
ندارد
اشخاص مهم
نام اصلی "نورعلی الهی" پایهگذار جریان "مکتب" در فرقه اهل حق، "فتحالله" ملقب به "کوچ علی" است که بنا بر داستانسرائی و عوام فریبی که نورعلی الهی بیان میکند، تغییر پیدا کرده است و او مدعی است که سلطان اسحاق روح سیدی را به پیکر او وارد کرده است. نورعلی الهی مدعی که نامش توسط سلطان اسحاق برزنجهای از «فتحالله» ملقب به «کوچ علی» به «سید نورعلی» تغییر پیداکرده است و هریک از بندهای نام او -نورعلی- مستفاد و منطبق با یکی از آیات الهی در قرآن کریم است که از طرف خداوند به خاندان او عطا گردیده است. سلطان اسحاق برزنجهای که در میان سرسپردگان به این فرقه در تاریخ تولد و وفات سلطان اسحاق اختلافنظر وجود دارد. سلطان اسحاق که در خانوادهای پیرو مذهب اهل سنت با گرایش به تصوف به دنیا آمده بود بعد از مرگ پدر از کردستان عراق به کردستان ایران مهاجرت نمود و قوانینی را در اهل حق وضع نموده است که تا امروز اهل حق به آن پایبند هستند. شیخ صفیالدین اردبیلی جد پادشاهان صفوی در اهل حق جایگاه خاصی دارد.آنان معتقد هستند که شیخ صفیالدین ملقب به "صفیله"، بعدازاینکه دوازده سال شاگردی شیخ زاهد گیلانی را نمود، به دستور استاد خود، بهرسم طریقت برای بستن کمر، در سال 687 هجری قمری به "پِردیور" مسافرت نمود و به سلطان اسحاق پیوست.[۴]
انشعابات
ندارد
عقاید مهم
یکی از باورهای اصلی و متمایز آیین اهل حق، اعتقاد به تناسخ است.تناسخ عبارت از داخل شدن روح انسان پس از مرگ در بدن دیگر است . بر این اساس هر انسان متناسب با اعمالی که در زندگی خویش انجام داده است، پس از مرگ وارد بدن خاصی که به منزله لباس جدید اوست می شود. روح نیکوکاران و بدن و لباس ثروتمندان، و روح بدکاران وارد بدن فقرا میشود تا جزای کردار خویش را ببیند. هر انسانی پس از عوض کردن هزار جامه و لباس، هزار و یکمین جامه خود را که عبارت از بقا و ابدیت است خواهد پوشید. اهل حق معتقدند ارواح انبیاء در بدن بزرگان آنها وارد شده اند. اعتقاد به تناسخ و تقمص در نزد دروزیها هم رایج است . این اعتقاد در همه ادیان هندی و نیز برخی فلسفه های باستان همچون فلسفه فیثاغوری وجود داشته است و احتمالا از ادیان هندی وارد این فرقه شده است. ادیان الهی با مساءله تناسخ سخت به مخالفت پرداخته اندو آن را عقیده ای باطل و بی پایه میدانند.[۵]
پراکندگی جمعیت
به گفته دائرة المعارف تشیع در آغاز ایجاد مسلک اهل حق پیروان آن وحدت عقیده داشته.اند با گستردگی جماعت اهل حق و مهاجرت ایلات به دیگر مناطق به تدریج اختلافات میان اهل حق شروع شد و پیروان آن به گروه های مختلفی تقسیم شدند. علت این اختلاف ها عبارتند از: نقل سینه به سینه کلام ها، دسترسی نداشتن پیروان به کلام های موثق سودجویی برخی از پیشوایان محلی تفاوت ،زبان ملیت رسوم قومی و اجتماعی پیروان و بی سوادی اکثریت پیروان گروهی از اهل حق معتقدند دین آنها دین یاری و سلطان سهاک دران دوران اسرار الهی را به صورت قوانین و ارکان اهل حق به یاران ابلاغ از این رو ارتباطی با دیگر ادیان ندارند. نمود.به گفته دائرةالمعارف تشیع گروهی دیگر در اثر آمیزش با فرق، دیگر عقاید خود را با اعتقادات آنها یکی دانسته اند گر چه خود را یارسان مینامند، ولی عملاً از نظر اعتقادی گروهی از آنها علی اللهی و گروهی دیگر شیطان پرست هستند.به گفته دائرةالمعارف تشیع گروهی دیگر خود را تابع مذهب شیعه اثنی عشری جعفری میدانند و معتقدند آئین، حقیقت دین نیست و مسلک اهل حق تابع مذهب اثنی عشری جعفری است. به گفتۀ تحفه ناصری پیروان اهل حق به نام های مختلف اهل، حق پارسان، نصیری اهل طایفه علی اللهی و شیطان پرست معروف اند.اما پیروان این آئین میگویند آنها پارسان یا اهل حق هستند و گروهی به اشتباه آنان را علی اللهی یا شیطان پرست میخوانند.بر اساس نگاهی به تاریخ و فلسفه اهل حق پارسان نام بومی و ایرانی پیروان دین اهل حق یا همان على اللهی است.پیروان کیش پارسان که فارس زبانان آنها را بیشتر به نام علی اللهی میشناسند بیشتر ساکن بخش باختری استان کرمانشاه ایران هستند کیش پارسان آمیزه ای است از دین های زرتشتی و بودایی و اسلام آنها مانند بوداییان به و ازایش باور دارند یعنی بر این باورند که ما پس از مرگ در پیکر دیگری دوباره زاییده میشویم مناطق گوران و لرستان مرکز اصلی پیدایش آئین یارسان یا اهل حق است.[۶]
منابع تکمیلی
کتاب مشاهیر اهل حق،تاليف صديق صفي زاده، ناشر كتابخانه طهوری
کتاب شناسی فرقه اهل حق(يارسيان) نويسنده مهري رحيمي،اسماعيل اذر
سایت sid.ir
پانویس
- ↑ (تاریخ فرق و مذاهب اسلامی رضا برنجکار صفحه ۹۲)
- ↑ (تاریخ فرق و مذاهب اسلامی رضا برنجکار صفحه ۹۳،۹۴)
- ↑ (پایگاه جامع فرق، ادیان و مذهب سایت https://www.adyannet.com/fa/news/25695)
- ↑ (پایگاه جامع فرق، ادیان و مذهب سایتhttps://www.adyannet.com/fa/category/28)
- ↑ (تاریخ فرق و مذاهب اسلامی رضا برنجکار صفحه ۹۵ ،۹۶)
- ↑ (پایگاه جامع فرق، ادیان و مذهب سایتhttps://www.adyannet.com/fa/category/28)
منابع
نویسنده : یاسمن شهري
- تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 1387. فایلpdf
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذهب
- سایتhttps://www.adyannet.com/fa/category/28
- کتاب فرقه اهل حق،نويسنده علي گودرزي بروجردي،انتشارات علامه بحرانی
- نگاهی نو به آیین اهل حق با تیکه بر کتاب سرانجام،فایل pdf،سید هاشم اقاجری، هادی استهری
- سایت ویکی پدیا