۹۰
ویرایش
تغییرات
بدون خلاصه ویرایش
نهضت زیددراصل مورد تاییدامام باقر امام صادق(ع) بود؛ بدین جهت، آن وامام، مخفیانه به شیعیان خودتوصیه می کردندکه بازیدبیعت نمایند؛ ضمناعهدوپیمانی هم میان امام معصوم(ع) وزیدمنعقدشده بودکه مسلما اگرزیدپیروزمی شدبه آن عهدوفاکرده وحکومت راتحویل امام معصوم(ع) دارد.
امابسیاری ازشیعیان تصورمی کردندرهبرنهضت، زیدبن علی است که باشمشیر، قیام وخروج کرده وبدین جهت برخی ازشیعیان که ازظلم"امویان" به تنگ آمده بودند، زیدراامام واجب الاطاعة می دانستند.
دولت ادریسیان:نخستین حکومت یزیدیان درمغرب توسط ادریس بن عبدالله بن حسین بن حسن بن علی(ع) برادرنفس زکیه درسال 172ق پایه گذاری شد
دولت زیدیه دریمن:حکومت زیدیه دریمن نخستین بار توسط یحیئ بن حسین بن قاسم رسی ازنوادگان امام حسن(ع)"متوفی298ق" ملقب به هادی الی الحق درسال284هجری قمری پایه گذاری شد. اوباگرفتن بیعت ازمردم، صعده رامرکزحکومت خودقراردادومذهب زیدی رابه یمن منتقل کرد.
ایران:حکومت یزیدیان زیدیان درایران در قبرستان ودیلمانشکل گرفت. "تشکیل دولت مستقل دراین سرزمین به حسن بن زیدنسبت داده می شود"حسن بن زیدبن اسماعیل بن زیدبن حسن بن علی(ع) که داعی کبیرخوانده شده و طبرستان دولتی راپایه گذاشت که تاحدودسال316 ه.قادامه داشت.
== اشخاص مهم: ==زیدبن علی مؤسس سلسله زیدیه(درسده دوم) می باشد، همچنین احیاگران این سلسله عبارتنداز:قاسم رسی(درسده دوم)، ناصرالدین حسن بن علی ملقب به اطرواش(درسده چهارم)دردیلمان طبرستان، احمدبن یحیئ بن حسین(درهمان سده) دریمن،یوسف بن یحیی بن احمد(درسده پنجم دریمن)،احمدبن حسین بن هارون(درهمان سده دردیلمان)، یحیئ بن حسین بن هارون ملقب به ابوطالب کبیر(درهمان سده دردیلمان)، یحیی تحسین بن اسحاق بن جرجانی(درسده پنجم درگرگان وری)و....
==انشعابات==
* حکومت زیدیه در مغرب:ادریس بن عبدالله که بعدازقیام شهیدفخری به شمال آفریقا ریخته بود، درسال172 ه.ق توانست دولت ادریسیان رادرمغرب پایه گذاری کند، امااین حکومت چندسال بعدازادریس به حکومت فاطمیان مغرب مواجه شد.
* در ایران:باآمدن یحیی بن عبدالله به دیلم وتبلیغ امامت خویش دیلمیان ومردم طبرستان باعلویان آشناشدم، رفته رفته ازقدرت یزیدیان کاسته شدو سلسله حکومت آن هابرچیده شدوباظهورصفویه کاملا ازبین رفته وهمه زیدیان به مذهب امامی گرویدند.
* در یمن:یحیی بن حسین درسال 284ه.ق درصعده یمن باترویج مذهب ادویه حکومت زیدی راتشکیل داد. با گسترش وهابیت درجهان، دریمن نیززیدیان، بیشتر گرایش سلفی گری پیداکرده اندودراصول وعقایدنیزبیشتربه اهل سنت ومذهب شافعی روی می آورند ولی گروهی هم هستندکه گرایش هادوی(که شبیه به شیعه امامیه است) دارند.
کتاب ستة(به عربی:الکتب الستة)،(به فارسی:نسک های شش گانه)، به مجموع شش کتاب حدیث گفته می شودکه معتبرترین کتب حدیث نزد اهل سنت می باشد. این کتاب هاپس ازقرآن مهم ترین منابع دینی است که دردسترس اهل سنت است وتوسط علمای اهل سنت مطالعه استفاده می شود.
گردآورندگان هرشش کتاب اهل ایران بوده اند. دربین این کتاب های حدیث، لفظ صحیح تنهاتنها به دوکتاب صحیح بخاری وصحیح مسلم اختصاص داده می شود حالی که چهارکتاب حدیث دیگر، هم شامل احادیث صحیح وهم غیرصحیح هستند؛بنابراین لفظ صحاح ستة(یعنی کتاب های صحیح شش گانه) به اشتباه دربین عموم رایج شده است.
زید فرزند امام سجاد علیه السلام در سال ۱۲۲ ه.ق در زمان حکومت هشام بن عبدالملک، با وجود منع برادرش امام باقر علیه السلام، بر ضد حکومت ظالم قیام نموده و به شهادت رسید.
عقاید خاص او از جمله، قیام و خروج علیه ظالمان در هر شرایطی، امکان امامت بدون برخورداری از علم غیب و عصمت و نگرش مثبت او نسبت به شیخین (ابوبکر و عمر)، سبب شد که علی رغم این که خود زید مدعی امامت نبود، پیروان او زید را امام دانسته و بعد از شهادت او در کوفه و عراق و سپس س در ایران و یمن، مذهب زیدیه را تشکیل داده و دست به قیام هایی زدند. == پراکندگی جمعیت ==زیدیه امروزه مذهب غالب شمال یمن وجنوب غرب عربستان است. ازنظرتاریخی زیدیه به فرقه های مختلفی (المطرفیه، سالمیه، القاسمیه، المؤیدیه، الصالحین، بتریه، سلیمانیه، ناصریه، الجارودیه، تحریریه، الهادویه...) گفته شده است که همگی ایده قیام علیه حاکم ظالم رادرپیش گرفته اندوتنهافرقه هادویه درشمال یمن باقی مانده است.مذهب کشورایران نیز شیعه است ولی دراصل می توان گفت شیعه دوازده امامی می باشد. ==منابع تکمیلی== در مورد امامت امام سجاد(ع) در متون کهن زیدیه اتفاق وجود دارد اما برخی از علمای معاصر زیدیه از امام سجاد به عنوان داعی(مقامی پایین تر از امام) نام بردهاند و از حسن مثنی به عنوان امام در فاصله زمانیِ پس از شهادت امام حسین تا امامت زید بن علی یاد کردهاند.(ر.ک:حسینی جلالی، جهاد الامام السجاد، ۱۴۱۸ق، ص۳۰ و ۳۱.) ==پانویس=={{پانویس}}1. الملل والنحل، الزيدية2.لغتنامه دهخدا، سرواژه زیدیه
==منابع==
1_نرگس غلامحسینی
2_تاریخ عمومی حدیث، دکترمجیدمعارف
.اشهر مشاهير الاسلام في الحروب و السياسه