۱۳۷
ویرایش
تغییرات
←منابع
| اندازه تصویر =
| توضیح تصویر =
|مؤسس = محمدبن اسماعیل
| سال تأسیس =
| قدمت = قرن پنجم هجری
| گرایش =
| گستره جغرافیایی = مصر،سوریه،لبنان
| شهرهای مهم =
| زیارتگاهها =
| وقایع مهم =
| حکومتها =آل معن،شهابیان
| علل پیدایش =اعتقاد به الوهیت الحاکم بامرالله (ششمین خلیفه فاطمی
| نامهای دیگر = موحدون
| از فرقههای =
| از شاخههای = اسماعیلیان
| باورها =
| داعیان =محمد بن اسماعیل درزی، الاخرم و حمزة بن علی زوزنی
| فرقهها =
| شاخهها =
| رهبر/امام کنونی =
| رهبران/امامان =
| آئینها =
| کتابهای مهم = رسائل حمکت،کتاب النُقَط و الدوایر
| وضعیت =فعال
| تاریخ انقراض =
| تعداد پیروان = حدود یک میلیون نفر
| مؤسسات =الحزب التقدمی الاشتراکی
| مذهبی =شیخ نعیم حسین
| اجتماعی =
| سیاسی =کمال جنبلاط، ولید جنبلاط
}}
== '''پیدایش''' ==
این [[فرقه]] در مصر پدید آمد و در [[سوریه]] رشد کرد و بعدها در لبنان نیز پیروانی یافت و هم اینک پیروان [[مذهب]] دروزی در کشورهای سوریه و لبنان زندگی میکنند طبق آماری که در اواسط قرن بیستم گرفته شده جمعیت دروزیان در حدود دویست هزار نفر بر آورد می شود.<ref>برنجکار،88</ref>
== '''دروزیه''' = سیرتاریخی ===در زمان حکومت [[الحاكم بامر الله]] (۳۷۵ - ۴۱۱ ق ) ششمین خلیفه [[حکومت فاطمیه|فاطمی]]، گروهی از [[اسماعیلیه|اسماعیلیان]] درباره الحاکم غلو کردند و او را به درجه خدایی رساندند. این گروه پس از مرگ الحاکم بر آن شدند که او غایب شده و روزی به میان مردم باز خواهد گشت.<ref>برنجکار،88</ref> طور کلی میتوان گفت مسلمانانی بودند که عقاید شیعی داشتند و به طوری میتوان میتوان گفت منشعب از اسماعیلیه بودند ، اما به دلیل فشارهای حکام ضد [[شیعه|شیعی ]] و محیط و شرایط زندگی و جدا ماندن از منابع اصلی اسلامی برخی از عقاید خود را حفظ کرده اما برخی دیگر را متناسب با شرایط زندگی و جامعه ترک کردند.[[پرونده:IMG ۲۰۲۵۰۴۲۳ ۱۴۰۸۵۹.jpg|بندانگشتی|نماد دروزیه]]
== علت نامگذاری ==
به دلیل انتساب به امام برجسته [[دروزی]] ها یعنی محمدبن اسماعیل دروزی به دروزیه معروف شده ، البته برخی از آنها خود را [[موحدون]] میدانند و این نام گذاری را درست نمیدانند . به هر حال نمی توان نقش [[محمد بن اسماعیل]] را در این مذهب نادیده گرفت .
{{تاریخ فرق و مذاهب اسلامی}}
=== اشخاص مهم ===
* محمد بن اسماعیل :مشهور است که مؤسس فرقه دروزی فردی به نام درزی بوده است. درزی به معنی [[خیاط]] است و گفته شده است که نام اصلی درزی ، محمد بن اسماعیل ملقب به نشتکین بوده است و احتمالا به دلیل شغلش به درزی مشهور شده است. درزی ایرانی الاصل و پیرو مذهب اسماعیلی بود. او در سال ۴۰۸ ق - به [[مصر]] رفت و با حمزه بن علی زوزنی که ایرانی الاصل و از مقربان الحاکم بود طرح دوستی ریخت و به یاری او به دربار الحاکم راه یافت . سپس مذهب دروزی را با کمک حمزه و حمایت الحاکم پایه ریزی کرد و کتابی در این باره نوشت و به تبلیغ این مذهب در قاهره پرداخت.<ref>برنجکار،ص88</ref>
== عقاید ==
دروزی ها علاقه و تلاش زیادی برای پنهان نگه داشتن عقاید خود داشتن و همین باعث شده آنها با سایر فرق و مذاهب زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و خود را با اوضاع و شرایط سازگار کنند . دروزی ها اجازه چاپ کتاب های دینی خود را نمیدادند تا اینکه برخی از این کتب در سال 1250 ه ق در حمله سپاه [[ابراهیم پاشا]] به دست عثمانی ها افتاد و برای نخستین بار عقاید آنها برملا شد .از جمله عقاید فرقه دروزی ، یا دست کم عقیده اکثر دروزیان ، [[تناسخ]] میباشند بر این اساس، آنان معتقدند که [[روح]] انسان پس از مرگ و جدا شدن از بدن انسان مرده وارد بدن انسان دیگری میشود از این رو آنان تعدد ارواح را ثابت می دانند و معتقدند کسانی که در زمان حمزه به مسلک دروزی ایمان آورده اند روحشان پس از مرگ در یک دروزی دیگر حلول خواهد کرد. از آنجا که به [[اعتقاد]] دروزیان بدن برای روح به منزله لباس قمیص ) است ، و روح دائما لباسی را کنده لباس دیگری می پوشد، لذا آنها از تناسخ به عنوان [[تقمص]] نام می برند.دروزیان تغییر دین و مذهب را جایز نمی دانند و معتقدند هر کس باید در دین و مذهب خویش باقی بمانند . آنان حتی با مسلمان شدن غیر مسلمان و دروزی شدن غیر دروزی نیز مخالفند دلیل آنان این است که در همه ادیان و مذاهب جوهر توحید وجود دارد و آنها تجليات حقیقت واحدند در نتیجه روی گردانی از مذهب خود را نتیجه [[جهل]] فرد به آیینش میدانند و لذا به همه انسانها توصیه میکنند که در دینشان بیشتر تامل کنند .<ref>برنجکار،89,90</ref><br>
=== کتاب های مقدس ===[[متون مقدس]] دروزی شامل [[قرآن]] و [[رسائل حکمت]] است. دیگر نوشتههای قدیمی دروزی شامل رسائل الهند (رسائل هند) و دستنوشتههای از دسترفته (یا پنهان شده) مانند المنفرد بذاته و الشریعه الروحانیه و دیگر نوشتههای تعلیمی و جدلی است.* رسائل الحکمت : این اثر که مهمترین کتاب دروزیان است، متشکل از۱۱۱رساله و در ۶بخش تنظیم شده است. ترتیب رسالهها و محتوای آنها در تمام نسخههای خطی و چاپی یکسان است. برخی از این رسالهها شامل سجلاتی است که در دورۀ الحاکم صادر شده و برخی از سوی [[حمزة بن علی]] خطاب به اشخاص مختلف و برخی هم در تبیین عقاید نوشته شدهاند. قسمتی از این رسالهها از محمد بن [[اسماعیل تمیمی]] و قسمتی دیگر هم از تألیفات سموقی است. نویسندۀ برخی از رسالهها نیز نامعلوم است.<ref>خطیب، ص۱۷۳-۱۸۴رساله ها؛ محمد کامل حسین، ص۹۲-۱۰۳</ref>کتاب النُقَط و الدوایر،که در۱۹۰۲ میلادی به کوشش کریستیان فریدریش زیبولد چاپ شد و نویسندۀ آن نامعلوم است.<ref>کتاب النقط و الدوایر، مقدمۀ زیبولد،</ref> === '''اعتقاداتهفت خصلت توحیدی''' === الحاکم بامرالله هفت [[تکلیفشرعی]] را از دروزیان برداشت و به جای آن هفت [[خصلت]] [[توحیدی]] بر آنان مقرر کرد.<ref>رسائل الحکمة، ص۷۲،۶۶-انور یاسین و همکاران، ص۳۵۵</ref>عبارتند از: دروزی ها علاقه * [[صدق اللسان]] به جای [[نماز]]، که عبارت است از ایمان و توحید و دلیلی بر توحید الحاکم.<ref>رسائل الحکمة، ص۶۹۹،۳۱۲،۷۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۳-۵۵؛</ref> از [[اوقات پنج گانۀ]] نماز هم به حدود پنج گانه تعبیر شده است. <ref>رسائل الحکمة، ص۵۴-۵۶</ref>* حفظ الاخوان به جای زکات، که عبارت است از یاری رساندن به برادران دینی و مراعات آنان از هر نظر.<ref> رسائل الحکمة، ص۲۴۵؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۷؛ نیز انور یاسین و همکاران، ص۳۵۹ </ref>* ترک عبادت عدم و تلاش زیادی برای پنهان نگه داشتن بهتان به جای روزه. هر مذهبی خارج از مذهب توحید، از جمله عقاید خود داشتن تنزیل و تأویل و فروع آنها، عدم به شمار میرود.<ref>رسائل الحکمة، ص۵۷-۵۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۸</ref>* برائت از ابلیسها و طغیان به جای حج. از [[ناطقان]] و اساسها و ائمه و حجج شرایع ظاهری و همین باعث باطنی به ابلیس تعبیر شده آنها است.<ref>کتاب النقط والدوایر، ص۵۹</ref>* توحید و پرستش الحاکم در هر عصر و زمان به جای [[شهادتین]].<ref> کتاب النقط والدوایر، ص۶۰-۶۱ </ref>* رضا به جای جهاد.* تسلیم امر الحاکم شدن به جای ولایت، که این دو رکن اخیر نتیجۀ ارکان قبلی است و با سایر فرق این دو موحدان از باقی مردم باز شناخته میشوند.<ref>رسائل الحکمة، ص۲۵۴، ۳۶۹، ۵۴۷</ref>اما عبدالله نجار بر آن است که اصول شریعت دروزیان همان هفت اصل معروف [[اسلامی]]،یعنی شهادتین، نماز، [[زکات]]، [[روزه]]، [[حج]]، [[جهاد]] و [[ولایت]] است.<ref>عبدالله نجار، ص۹۹</ref> == '''تشکیلات دینی''' ==امروزه دروزیان به دو بخش [[عقّال]] و [[جهّال]] تقسیم میشوند.عقال[[روحانیون]] [[پرهیزکاری]] که به حقایق [[دینی]] واقف بوده و قادر به خواندن و تفسیر نوشتههای سرّی و نیز رسائل الحکمة هستند. آنان راهنمای روحانی جهالند و بر مراسم و [[فرایض]] جامعه نظارت میکنند.دانشمندترین افراد طبقۀ عقال مرجعیت خاصی در جامعه دارند و مذاهب زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند شیخ خوانده میشوند.<ref>مرسل نصیر، الموحدون «الدروز» فی الاسلام، ص۹۵-۹۶؛ انور یاسین و همکاران، ص۳۶۹-۳۷۱؛ ابوعزالدین؛ ص۲۲۳-۲۲۴؛ دفتری، ص۲۳۱</ref>جهّال : سایر افراد که بر هوای نفس خود را تسلط ندارند از جرگۀ جهالند.<ref>ابوعزالدین،ص۳۳۶</ref>ورود یک جاهل به جرگۀ عقال موکول به موفقیت وی در امتحانات طولانی در خصوص تطبیق دادن عقاید و رفتار مذهبیاش با اوضاع الگوی رفتاری مورد نظر است و شرایط سازگار کنند پس از آن وی دقیقاً باید بر طبق مقررات دین زندگی کند. دروزی ها اجازه چاپ کتاب های <ref>محمد کامل حسین، ص۳۲؛ ابوعزالدین،ص۲۲۳-۲۲۴</ref> چنین کسی اگر معیارهای پذیرفته شده را نادیده بگیرد، از حضورش در [[مجامع]] دینی خود را نمیدادند تا اینکه برخی و از اشتغال او به خواندن رسائل جلوگیری میشود. این کتب حالت اِبعاد رد خوانده میشود.<ref>ابوعزالدین،ص۲۲۴،حلبی،ص۴۳</ref> == '''منابع تکمیلی''' ==* جمیل ابوترابی، من هم الموحدون «الدروز» ، دمشق ۱۹۹۸م.* زیدان اتاشی، دروزیها در سال 1250 ه ق در حمله سپاه ابراهیم پاشا به دست عثمانی ها افتاد اسرائیل: سرنوشتی مشترک، ترجمۀ کیومرث جاویدنیا و سجاد سلطانزاده، تهران ۱۳۸۲ش.* امجد عزام، الموحدون الدروز بین الخطا و الصواب، دمشق ۲۰۰۹م.* نجیب عسراوی، المذهب التوحیدی الدرزی، برزیل ۱۹۹۰م.* محمد علی زعبی، الدروز: ظاهرهم و باطنهم، بیروت، ۱۳۷۵ق/۱۹۵۶م* جباره برغوثی، الدیانة الدروزیة، جیزه، مصر، ۲۰۰۹م* فرها دفتری، تاریخ و برای نخستین بار عقاید آنها برملا شد اسماعیلیه، ترجمۀ فریدون بدرهای، تهران، ۱۳۷۶ش.* اسطفان بن میخائیل دویهی، تاریخ الازمنة، چاپ پطرس فهد، بیروت بیتا. ==پانویس=={{پانویس}} == '''منابع''' =={{منابع}}نویسنده : فاطمه صمدی* آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار، قم: نشر طه، 1387، فایل pdf* کتاب النُقط و الدوایر و هو من کتب الدروز الدینیة، چاپ کریستیان فریدریش زیبولد، کیر شهاین، آلمان: شمر سو، ۱۳۱۹ق/۱۹۰۲م.* دانشنامه جهان اسلام*خطیب،رساله ها؛ محمد کامل* کتاب النقط و الدوایر، مقدمۀ زیبولد