باز کردن منو اصلی

تاریخ‌نما β

مکتب اشعری: تفاوت بین نسخه‌ها

(صفحه‌ای تازه حاوی «==تعریف== اشعریه یا اَشاعِره، نامی است که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی...» ایجاد کرد)
 
(منابع)
 
(۸ نسخهٔ میانیِ همین کاربر نمایش داده نشده است)
سطر ۱: سطر ۱:
 
==تعریف==
 
==تعریف==
اشعریه یا اَشاعِره، نامی است که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری گفته می‌شود. اشاعره در معنای عام به سنت‌گرایان یا اهل سنت و جماعت گفته می‌شود، یعنی آنان که در برابر خردگرایان معتزلی، بر نقل (قرآن و سنت) تأکید می‌ورزند  
+
اشعریه یا اَشاعِره، نامی است که بر پیروان مکتب کلامی [[ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری]] گفته می‌شود. اشاعره در معنای عام به سنت‌گرایان یا اهل سنت و جماعت گفته می‌شود، یعنی آنان که در برابر خردگرایان معتزلی، بر نقل (قرآن و سنت) تأکید می‌ورزند  
و نقل را بر عقل ترجیح می‌دهند.
+
و نقل را بر عقل ترجیح می‌دهند.<ref>ویکی پدیا</ref>
ابوالحسن اشعری بر خلاف قدمای اهل حدیث مانند احمد بن حنبل - بحث و استدلال و به کار بردن منطق را در اصول دین جایز شمرد و از قرآن و سنت بر مدعای خود دلیل آورد. او کتابی به نام «رسالة فی استحسان الخوض فی علم الکلام» نوشته‌است.
+
 
اینجا بود که اهل الحدیث دو دسته شدند: «اشاعره» یعنی پیروان ابوالحسن اشعری که کلام و تکلم را جایز می‌شمارند، و «حنابله» یعنی تابعان احمد بن حنبل که آن را حرام می‌دانند. در درسهای منطق گفتیم که ابن تیمیه حنبلی کتابی در تحریم منطق و کلام نوشته‌است.
+
ابوالحسن اشعری بر خلاف قدمای اهل حدیث مانند احمد بن حنبل - بحث و استدلال و به کار بردن منطق را در اصول دین جایز شمرد و از قرآن و سنت بر مدعای خود دلیل آورد. او کتابی به نام «رسالة فی استحسان الخوض فی علم الکلام» نوشته‌است. اینجا بود که اهل الحدیث دو دسته شدند: «اشاعره» یعنی پیروان ابوالحسن اشعری که کلام و تکلم را جایز می‌شمارند، و «حنابله» یعنی تابعان احمد بن حنبل که آن را حرام می‌دانند. در درسهای منطق گفتیم که ابن تیمیه حنبلی کتابی در تحریم منطق و کلام نوشته‌است.<ref>ویکی پدیا</ref>
 +
 
 +
== پانویس==
 +
{{پانویس}}
 +
 
 +
==منابابع==
 +
 
 +
[https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://fa.wikipedia.org/wiki/%25D8%25A7%25D8%25B4%25D8%25A7%25D8%25B9%25D8%25B1%25D9%2587%23:~:text%3D%25D8%25A7%25D9%258E%25D8%25B4%25D8%25A7%25D8%25B9%25D9%2590%25D8%25B1%25D9%2587%25D8%258C%2520%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2585%25DB%258C%2520%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%2520%25DA%25A9%25D9%2587%2520%25D8%25A8%25D8%25B1,%25D8%25B1%25D8%25A7%2520%25D8%25A8%25D8%25B1%2520%25D8%25B9%25D9%2582%25D9%2584%2520%25D8%25AA%25D8%25B1%25D8%25AC%25DB%258C%25D8%25AD%2520%25D9%2585%25DB%258C%25E2%2580%258C%25D8%25AF%25D9%2587%25D9%2586%25D8%25AF.&ved=2ahUKEwidiO2PwoWNAxWXSaQEHcGPAQgQFnoECBsQBQ&usg=AOvVaw0dus4t5eeEiA5_36v5xqHG پایگاه ویکی پدیا، مکتب اشعری]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۳۲

تعریف

اشعریه یا اَشاعِره، نامی است که بر پیروان مکتب کلامی ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری گفته می‌شود. اشاعره در معنای عام به سنت‌گرایان یا اهل سنت و جماعت گفته می‌شود، یعنی آنان که در برابر خردگرایان معتزلی، بر نقل (قرآن و سنت) تأکید می‌ورزند و نقل را بر عقل ترجیح می‌دهند.[۱]

ابوالحسن اشعری بر خلاف قدمای اهل حدیث مانند احمد بن حنبل - بحث و استدلال و به کار بردن منطق را در اصول دین جایز شمرد و از قرآن و سنت بر مدعای خود دلیل آورد. او کتابی به نام «رسالة فی استحسان الخوض فی علم الکلام» نوشته‌است. اینجا بود که اهل الحدیث دو دسته شدند: «اشاعره» یعنی پیروان ابوالحسن اشعری که کلام و تکلم را جایز می‌شمارند، و «حنابله» یعنی تابعان احمد بن حنبل که آن را حرام می‌دانند. در درسهای منطق گفتیم که ابن تیمیه حنبلی کتابی در تحریم منطق و کلام نوشته‌است.[۲]

پانویس

  1. ویکی پدیا
  2. ویکی پدیا

منابابع