بهائیت: تفاوت بین نسخهها
(←انشعابات) |
(←عقاید مهم) |
||
| سطر ۳۰: | سطر ۳۰: | ||
==عقاید مهم == | ==عقاید مهم == | ||
| − | + | بهائيان به خدايى معتقدند كه يگانه، جاويد و خالق همه چيز | |
| − | + | است خدايى كه بهطور مستقيم در دسترس و قابل شناسايى | |
| − | + | نيست ولى از طريق ييامبران كه در ائين بهائى امظاهر ظهور، | |
| − | + | ناميده مىشوند-شناخته میشود .<ref>تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۱۰_۱۱۱</ref> | |
=پراکندگی جمعیت= | =پراکندگی جمعیت= | ||
نسخهٔ ۱۹ آوریل ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۴۰
[۱]نویسنده سعیده رمضانی
محتویات
تعریف
آیین بهائی یکی از ادیان توحیدی است که در قرن نوزدهم میلادی توسط بهاءالله در ایران بنیانگذاری شد. این دین بر اصول وحدت انسانی، صلح جهانی، و هماهنگی دینی تأکید دارد. پیروان این دین به اصولی همچون برابری جنسیتی، تعلیم و تربیت همگانی، و عدالت اجتماعی پایبند هستند. بهائیان معتقدند که همه ادیان از یک منشأ الهی هستند و هدف نهایی آنها ایجاد وحدت و صلح در جهان است.[۲]
پیدایش
فرقه بهائيه، منشعب از فرقه بابيه است، بنيان گذار آيين بهائيت، ميرزا حسينعلى نورى معروف به بهاءاله است، و اين آيين نيزنام خود را از همين لقب برگرفته است.بهائیت، یک فرقه مذهبی و سیاسی است که در قرن سیزدهم هجری قمر بنیانگذاری شد میرزا حسینعلی نوری از پیروان سید علیمحمد باب بود و پس از درگذشت باب، فرقه بهائیت را پایهگذاری کرد.[۳]
دولتها
پس از اعدام علی محمد باب به دستور امیر کبیر میرزا یحیی ادعای جانشینی باب را کرد. ظاهرا یحیی نامه هایی برای علی محمد باب نوشت و فعالیتهای پیروان باب را توضیح داد علی محمد باب در پاسخ به این نامه ها وصیت نامه ای برای یحیی فرستاد و او را وصی و جانشین خود اعلام کرد برخی گفته اند این نامه ها توسط میرزا حسینعلی و به امضای میرزا یحیی بوده است و حسینعلی این کار و نیز معرفی یحیی به عنوان جانشینی باب را برای محفوظ ماندن خود از تعرض مردم انجام داده است و علی محمد در پاسخ به نامه ها میرزا یحیی را وصی خود ندانسته بلکه به او توصیه کرده که در سایه برادر بزرگتر خویش حسینعلی قرار گیرد. در هر حال، پس از باب عموم بابیه به جانشینی میرزا یحیی معروف به صبح ازل معتقد شدند و چون در آن زمان یحیی بیش از نوزده سال نداشت، میرزا حسینعلی زمام کارها را در دست گرفت .امیر کبیر برای فرونشاندن فتنه با بیان از میرزا حسینعلی خواست تا ایران را به قصد کربلا ترک کند و او در شعبان ۱۳۶۷ به کربلا رفت؛ اما چند ماه بعد پس از برکناری و قتل امیر کبیر در ربیع الاول ۱۲۶۸ و صدارت یافتن میرزا آقاخان نوری، به دعوت و توصیه شخص اخیر به تهران بازگشت. در همین سال تیراندازی با بیان به ناصرالدین شاه پیش آمد و بار دیگر به دستگیری و اعدام بابیها انجامید و چون شواهدی برای نقش حسینعلی در طراحی این سوء قصد وجود داشت، او را دستگیر کردند. اما حسینعلی به سفارت روس پناه برد و شخص سفیر از او حمایت کرد سرانجام با توافق دولت ایران و سفیر روس، میرزا حسینعلی به بغدادمنتقل شد و بدین ترتیب بهاء الله با حمایت دولت روس از مرگ نجات یافت. او پس از رسیدن به بغداد نامه ای به سفیر روس نگاشت و از وی و دولت روس برای این حمایت قدردانی کرد در بغداد کنسول دولت انگلستان و نیز نماینده دولت فرانسه با بهاء الله ملاقات کردند و حمایت دولتهای خویش را به او ابلاغ کردند و حتی تابعیت انگلستان و فرانسه را نیز پیشنهاد نمودند. والی بغداد نیز با حسینعلی با بیان با احترام رفتار کرد و حتی برای ایشان مقرری نیز تعیین شد.[۴]
=اشخاص مهم
بهاالله عبدالبهاء شوقی افندی باب طاهره قره العین [۵]
انشعابات
فرقه بهائيه، منشعب از فرقه بابيه است. بنيان گذار أيين بهائيت، ميرزا حسينعلى نورى معروف به بهاءاه است ، و اين أيين نيز نام خود را از همين لقب برگرفته است . [۶]
عقاید مهم
بهائيان به خدايى معتقدند كه يگانه، جاويد و خالق همه چيز
است خدايى كه بهطور مستقيم در دسترس و قابل شناسايى نيست ولى از طريق ييامبران كه در ائين بهائى امظاهر ظهور، ناميده مىشوند-شناخته میشود .[۷]
پراکندگی جمعیت
منابع
تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 1387. فایل pdf
ویکی امام خمینی
پانویس
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 1387. فایل pdf
- ↑ ویکی امام خمینی
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۶
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۶_۱۰۷
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۶
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۱۰_۱۱۱