| فرق و مذاهب اسلامی | |
| اهل سنت | |
| معتزله | |
| اهل حدیث | |
| اشاعره | |
| ماتریدیه | |
| وهابیت | |
| اباضیه | |
| قدریه | |
| شیعه | |
| امامیه | |
| زیدیه | |
| اسماعیلیه | |
| ناووسیه | |
| غلات | |
| اهل حق | |
| دروزیه | |
| نصیریه | |
| شیخیه | |
| بابیت | |
| بهائیت | |
نویسنده:سعیده رمضانی
تعریف
«بهائیه نام فرقهای است که پس از مرگ باب، توسط یکی از پیروان او به نام میرزا حسینعلی نوری شکل گرفت. این فرقه با ادعای ظهور مظهر الهی جدید، در تقابل آشکار با اسلام و اصول آن قرار دارد و تلاش کرده با شعارهایی نظیر وحدت عالم انسانی، چهرهای جهانی از خود ارائه دهد.
پیدایش
فرقه بهائيه، منشعب از فرقه بابيه است، بنيان گذار آيين بهائيت، ميرزا حسينعلى نورى معروف به بهاءاله است، و اين آيين نيزنام خود را از همين لقب برگرفته است.بهائیت، یک فرقه مذهبی و سیاسی است که در قرن سیزدهم هجری قمر بنیانگذاری شد میرزا حسینعلی نوری از پیروان سید علیمحمد باب بود و پس از درگذشت باب، فرقه بهائیت را پایهگذاری کرد.[۱]
محتویات
سیرتاریخی
از دل مكتب شيخيه ظهور میکند سيد على محمد باب از شيراز ادعاى بابيت،سپس مهدويت و نبوت كرد،ميرزا حسينعلى نورى، يكى از پیروان باب بود که ادعاى پیامبرى كرد و فرقه ى جديدى به نام بهائيت را پايه گذارى كرد بهاءالله تبعيد شد و بهائیت در شهرهای مختلفی گسترش پیدا کرد و در نهایت بهاءالله در فلسطين ازدنیا رفت و پسرش عبدالبهاء، سپس شوقى افندى و درآخر بيت العدل اعظم در حيفا رهبرى فرقه را به عهده گرفتند. امروزه هم بهائيان در كشورهاى مختلف فعال اند، ولى در ايران به عنوان فرقه هاى انحرافى شناخته میشوند.[۲]
دولتها
بغداد
کربلا
نجف .[۳]
اشخاص مهم
بهاالله
عبدالبهاء
شوقی افندی
باب طاهره قره العین [۴]
انشعابات
فرقه بهائيه، منشعب از فرقه بابيه است. بنيان گذار أيين بهائيت، ميرزا حسينعلی نورى معروف به بهاءالله است ، و اين أيين نيز نام خود را از همين لقب برگرفته است . بهائیت بيشتر به عنوان يك انشعاب از اسلام يا تشيع و يا شاخه اى از متصوفه شناخته مى شد [۵]
عقاید مهم
بهائیت بيشتر به عنوان يك انشعاب از اسلام يا تشيع و يا شاخه اى از متصوفه شناخته مى شد و رهبران بهائيه براى اثبات حقانيت خود از قرآن و حديث به جستجوى دليل مى پرداختند و اين دلايل را براى حقانيت خويش به مسلمانان و به ويژه شيعيان ارائه مى كردند مهمترين متن احكام آنان نيز از حيث صورت با متون فقهى اسلامى تشابه داشت اما فاصله گرفتن رهبران بهائى از ايران و مهاجرت به استانبول و بغداد و فلسطين و در نهايت ارتباط با غرب ، عملا سمت و سوى اين به ويژه اسلام دود كرد آيين را تغيير داد و آن را از صورت آشناى دين هاى شناخته شده..[۶]
پراکندگی جمعیت
در بغداد كنسول دولت انگلستان و نيز نماينده دولت فرانسه با بهاء اله ملاقات كردند و حمايت دولتهاى خويش را به او ابلاغ كردند و حتى تابعيت انگلستان و فرانسه را نيز يشنهاد نمودند. والى بغداد نيز با حسينعلی با احترام رفتار كرد و حتى براى ايشان مقررى نيز تعيين شد. ميرزا يحيى كه عموم بابيان او را جانشين بلامنازع باب مى دانستند، با لباس درويشى مخفيانه به بغداد رفت و چهار ماه زودتر از بهاء الثله به بغداد رسيد در اين هنگام بغداد وكربلا نجف مركز اصلى فعاليتهاى بابيان شد و روز به روز بر جمعيت ايشان افزوده مى شد.[۷].
منابع تکمیلی
پانویس
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۶
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۷
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۶
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۹
- ↑ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار،ص،۱۰۷
منابع
تاریخ فرق و مذاهب اسلامی، رضا برنجکار، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 1387. فایل pdf
ویکی امام خمینی