۷۴
ویرایش
تغییرات
←پیدایش
این احتمال به نظر قوی مینماید که حرکت قدریه اولین بار در [[عراق]] ، در شهر بصره ، که در آن روزگار محل برخورد تمدنها و تلاقی افکار بودهاست پیداشده و از آنجا به سایر نقاط راه یافته.اما عدهای برآنند که این حرکت در [[شام]] پیدا شده و لاهوت مسیحیت در پیدایش و یا پرورش و گسترش آن مؤثر افتادهاست<ref>جهانگیری،ص۴و۵</ref>.
===قدریان نخستین و معتزله===
قدریه اگر چه پدران فکری معتزلهاند، اما خود معتزلی نبودند چرا که اولا؛ مؤسس آنها به روایتی سوسن نصرانی و به روایتی دیگر [[معبد جهنی]] است در صورتی که بنیانگذار [[معتزله]] بنا بر مشهور، [[واصل بن عطاء]] است<ref>الملل و نحل،ص۶۴</ref>.
ثانیا؛ قدریان به اصل «منزلة بین المنزلتین» (اینکه مرتکب کبیره نه مومن است و نه کافر) معتقد نبودهاند بلکه [[غیلان]]، که از بزرگان قدریه است به نوعی ارجاء عقیده داشته است. در صورتی که اصل مذکور ابداع واصل بن عطا و پیروانش است تا آنجا که واصل پس از بیان این اصل، از حلقه شاگردان استادش[[حسن بصری]] جدا شد و با این گفته حسن: «اعتزل عنا واصل؛ واصل از ما کناره گرفت» او و پیروانش[[معتزله]] نامیده شدند<ref>الملل و نحل،ص۶۴</ref>.
ثالثا؛ تسمیه این فرقه به قدریه خود دلیل روشنی است بر اینکه مسئله اساسی آنها قدر بوده، در صورتی که بنابر مشهور مسئله اساسی [[معتزله]] «اصل منزلة بین المنزلتین» است<ref>جهانگیری،ص۵</ref>.
== '''اشخاص مهم''' ==