باز کردن منو اصلی

تاریخ‌نما β

ابن سینا: تفاوت بین نسخه‌ها

(صفحه‌ای تازه حاوی «از جمله آثار مهمّی که از ارسطو به یادگار مانده و همواره مورد توجّه و محل تأمّ...» ایجاد کرد)
 
جز
 
(۳ نسخهٔ میانیِ همین کاربر نمایش داده نشده است)
سطر ۱: سطر ۱:
از جمله آثار مهمّی که از ارسطو به یادگار مانده و همواره مورد توجّه و محل تأمّل ارباب اندیشه بوده است،کتاب ارزنده «درباره نفس» است. ارسطو در این کتاب برای نخستین بار مسایل نفس را به نحو مبسوط وگسترده مورد بحث و پژوهش قرار می‏دهد، و همراه بانقد و بررسی آرای پیشینیان، به طرح و اثبات نظریاتبدیع خود می‏پردازد.
+
از ابن سینا فیلسوف بزرگ عالم اسلام نوشته‌‏های متعددی درباره علم ‏النفس به جای مانده است، و بااطمینان می‏‌توان گفت که هیچ یک از فلاسفه متقدّم به‌اندازه وی در مسأله نفس بحث و گفتگو نکرده‌اند.(3)
 
 
این کتاب توسط اسحاق بن حنین بن عربی ترجمهشده(1)  و افضل‏الدین کاشانی تلخیصی از یکی ازشروح آن را به فارسی در آورده است،(2) و نیز بهزبانهای مختلف اروپایی ترجمه شده و در آن سرزمین تاقرون جدید، بزرگترین مرجع مطالعه در علم‏النفس بهشمار می‏رفته است. و علاوه بر آن در جهان اسلام نیزهمواره مورد نظر و توجّه بوده است، و کتابهایعمده‏ای که از سوی فلاسفه مسلمان درباره نفسنگاشته شده، کاملاً متأثّر از این کتاب عظیم بوده است.
 
 
 
و اما از فیلسوف بزرگ عالم اسلام نوشته‌‏های متعددی درباره علم ‏النفس به جای مانده است، و بااطمینان می‏‌توان گفت که هیچ یک از فلاسفه متقدّم به‌اندازه وی در مسأله نفس بحث و گفتگو نکرده‌اند.(3)
 
  
 
از شرح حال وی، که قسمتی از آن به قلم خود او، و بخش دیگر به خامه شاگردش ابوعبید جوزجانی است،چنین برمی‏آید که او در اوان کودکی به دانستن مسألهنفس و عقل توجّه خاصّی داشته است، چنانکه خود دراین باره می‏گوید:
 
از شرح حال وی، که قسمتی از آن به قلم خود او، و بخش دیگر به خامه شاگردش ابوعبید جوزجانی است،چنین برمی‏آید که او در اوان کودکی به دانستن مسألهنفس و عقل توجّه خاصّی داشته است، چنانکه خود دراین باره می‏گوید:
سطر ۹: سطر ۵:
 
و کان ابی ممن اجاب داعی المصریین و یعد منالاسماعیلیه‌ی و قد سمع منهم ذکر النفس والعقل علی الوجهالذی یقولونه و یعرفونه هم، و کذلک اخی و کان ربماتذاکرا بینهما و انا اسمعهما و ادرک ما یقولانه و لا تقبله نفسیو ابتدا یدعوانی ایضا الیه.»(4)
 
و کان ابی ممن اجاب داعی المصریین و یعد منالاسماعیلیه‌ی و قد سمع منهم ذکر النفس والعقل علی الوجهالذی یقولونه و یعرفونه هم، و کذلک اخی و کان ربماتذاکرا بینهما و انا اسمعهما و ادرک ما یقولانه و لا تقبله نفسیو ابتدا یدعوانی ایضا الیه.»(4)
  
مهمترین نوشته‏های ابن سینا که در آن از علم‏النفس گفتگو شده، عبارتند از: شفا، نجات، اشارات، رساله نفس و قانون.
+
مهمترین نوشته‌‏های ابن سینا که در آن از علم‏النفس گفتگو شده، عبارتند از: شفا، نجات، اشارات، رساله نفس و قانون.
  
 
به عقیده برخی از محقّقین، کتب ابن سینا درباره مسایل نفس را می‏توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی دسته تألیفات نخستین او نسبت به نفس است که در آن عین مطالب ارسطو بدون تصرّف و اظهار نظر نقل شده است؛ و دسته دوّم تألیفات بعدی او مانند شفا واشارات در رساله نفس است، که در آن نظرات خاص خود را منعکس ساخته است.(5)
 
به عقیده برخی از محقّقین، کتب ابن سینا درباره مسایل نفس را می‏توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی دسته تألیفات نخستین او نسبت به نفس است که در آن عین مطالب ارسطو بدون تصرّف و اظهار نظر نقل شده است؛ و دسته دوّم تألیفات بعدی او مانند شفا واشارات در رساله نفس است، که در آن نظرات خاص خود را منعکس ساخته است.(5)
سطر ۱۵: سطر ۱۱:
 
==منبع==
 
==منبع==
 
* https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/66194/0
 
* https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/66194/0
 +
* پایگاه ویکی‌شیعه. مدخل ابن سینا

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۴۱

از ابن سینا فیلسوف بزرگ عالم اسلام نوشته‌‏های متعددی درباره علم ‏النفس به جای مانده است، و بااطمینان می‏‌توان گفت که هیچ یک از فلاسفه متقدّم به‌اندازه وی در مسأله نفس بحث و گفتگو نکرده‌اند.(3)

از شرح حال وی، که قسمتی از آن به قلم خود او، و بخش دیگر به خامه شاگردش ابوعبید جوزجانی است،چنین برمی‏آید که او در اوان کودکی به دانستن مسألهنفس و عقل توجّه خاصّی داشته است، چنانکه خود دراین باره می‏گوید:

و کان ابی ممن اجاب داعی المصریین و یعد منالاسماعیلیه‌ی و قد سمع منهم ذکر النفس والعقل علی الوجهالذی یقولونه و یعرفونه هم، و کذلک اخی و کان ربماتذاکرا بینهما و انا اسمعهما و ادرک ما یقولانه و لا تقبله نفسیو ابتدا یدعوانی ایضا الیه.»(4)

مهمترین نوشته‌‏های ابن سینا که در آن از علم‏النفس گفتگو شده، عبارتند از: شفا، نجات، اشارات، رساله نفس و قانون.

به عقیده برخی از محقّقین، کتب ابن سینا درباره مسایل نفس را می‏توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی دسته تألیفات نخستین او نسبت به نفس است که در آن عین مطالب ارسطو بدون تصرّف و اظهار نظر نقل شده است؛ و دسته دوّم تألیفات بعدی او مانند شفا واشارات در رساله نفس است، که در آن نظرات خاص خود را منعکس ساخته است.(5)

منبع