==دیدگاه ابن سینا==
ابن سینا نفس را به معنای وسیع مبدأ و حرکت در نظر گرفته است و همهی کائنات را واجد این موهبت میداند.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref>
==دیدگاه کندی==
ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی دربارهی نفس رأی خاصی ابراز نمیکند و آنچه در این باب میآورد بیان آرای حکمای پیشین است.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> در مجموعه رسائل فلسفی کندی، رسالهای است با عنوان القول فی النفس المختصر من کتاب ارسطو و فلاطن و در کنار آن رسالهی کوتاه دیگری موسوم به کلام الکندی فی النفس مختصر و جبر که در این دو رساله کندی نفس را چنین تعریف کرده است: «نفس نخستین استکمال جسم طبیعی بالقوه دارای حیات است.»<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> این تعریف اساساً از ارسطو و حکمای پیرو مکتب اوست.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref>
==پانویس==
{{پانویس}}