==دیدگاه کندی==
ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی دربارهی نفس رأی خاصی ابراز نمیکند و آنچه در این باب میآورد بیان آرای حکمای پیشین است.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> در مجموعه رسائل فلسفی کندی، رسالهای است با عنوان القول فی النفس المختصر من کتاب ارسطو و فلاطن و در کنار آن رسالهی کوتاه دیگری موسوم به کلام الکندی فی النفس مختصر و جبر که در این دو رساله کندی نفس را چنین تعریف کرده است: «نفس نخستین استکمال جسم طبیعی بالقوه دارای حیات است.»<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref> این تعریف اساساً از ارسطو و حکمای پیرو مکتب اوست.<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref>
==دیدگاه فارابی==
فارابی در تعریف نفس بشری آورده است: «نفس نخستین استکمال جسم طبیعی آلی بالقّوهی ذی حیات است»؛ «جایز نیست که چون افلاطون بگوییم که نفس پیش از بدن موجود بوده است. نفس از بعد از بدن، سعادتها و شقاوتهاست و این احوال در وضع نفوس مختلف فرق میکند و هر نفسی را مستحق حالتی است».<ref>مقاله علمالنفس، علیاکبر وطنپرست، مجله کتاب ماه علوم و فنون، آذر 1388ش.</ref>
==پانویس==
{{پانویس}}