تغییرات

پرش به: ناوبری، جستجو

معتزله

۴۷ بایت اضافه‌شده، ۱۹ آوریل
بدون خلاصه ویرایش
شهرستانی کناره‌گیری واصل از درس حسن بصری را به این صورت نقل می‌کند:
<br>
شخصی در مجلس درس حسن بصری از او پرسید: «در روزگار ما جماعتی پیدا شده‌اند که مرتکب کبیره را کافر می‌دانند. این گروه "[[خوارج|وعیدیه]]" (خوارج) نام دارند. جمع دیگر معتقدند که گناه به ایمان آسیبی نمی‌رساند. این گروه "[[مرجئه]]" هستند. عقیده تو در این باره چیست؟»
<br>
حسن در اندیشه فرو رفت، اما پیش از آنکه لب به سخن بگشاید، یکی از شاگردان گفت: «مرتکب کبیره نه مؤمن است و نه کافر، بلکه جایگاه او میان کفر و ایمان است (منزله بین المنزلتين)».
# نفی صفات از خداوند متعال: واصل به این دلیل که لازمه اثبات صفات قدیم برای خداوند تعدد قدما و تعدد آلهه است، صفات الهی را انکار می‌کرد.
# اختیار انسان: از آنجا که خداوند حکیم و عادل است و شر و ظلم به او منسوب نمی‌شود، جایز نیست انسان‌ها را به گناه مجبور کند و سپس آنان را به مجازات رساند. پس انسان‌ها در انجام کارهای خود مختار و آزادند.
# حق و باطل: واصل درباره امام علی علیه‌السلام و مخالفان او و نیز درباره [[عثمان ]] و مخالفانش، معتقد بود که یکی از دو گروه حق و دیگری باطل و فاسق است؛ اما مشخص نیست که کدام گروه حق و کدام یک باطل هستند<ref>آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی،64.</ref>.
==اشخاص مهم==پس از واصل، واصل بن عطا، [[عمرو بن عبید ]] (۸۰ - ۱۴۳ هـ. ق) برادر زن واصل، جانشین او شد و به شرح و بسط آرای واصل پرداخت. از میان متکلمان مشهور معتزلی همچنین باید از [[ابوالهذیل علاف ]] (۱۳۵ - ۲۳۵ هـ. ق) و [[ابراهیم نظام ]] (۱۶۰ - ۲۳۱ هـ. ق) یاد کرد<ref>آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی،64.</ref>.
ندارد.
==اشخاص مهم==
==انشعابات==
۱۱۵
ویرایش

منوی ناوبری