۱۳۷
ویرایش
تغییرات
←هفت خصلت توحیدی
== '''هفت خصلت توحیدی''' ==
الحاکم بامرالله هفت تکلیف [[شرعی ]] را از دروزیان برداشت و به جای آن هفت [[خصلت ]] [[توحیدی ]] بر آنان مقرر کرد.<ref>رسائل الحکمة، ص۷۲،۶۶-انور یاسین و همکاران، ص۳۵۵</ref>عبارتند از:* [[صدق اللسان ]] به جای نماز، جای [[نماز]]، که عبارت است از ایمان و توحید و دلیلی بر توحید الحاکم.<ref>رسائل الحکمة، ص۶۹۹،۳۱۲،۷۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۳-۵۵؛</ref> از [[اوقات پنج گانۀ ]] نماز هم به حدود پنج گانه تعبیر شده است. <ref>رسائل الحکمة، ص۵۴-۵۶</ref>
* حفظ الاخوان به جای زکات، که عبارت است از یاری رساندن به برادران دینی و مراعات آنان از هر نظر.<ref> رسائل الحکمة، ص۲۴۵؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۷؛ نیز انور یاسین و همکاران، ص۳۵۹ </ref>
* ترک عبادت عدم و بهتان به جای روزه. هر مذهبی خارج از مذهب توحید، از جمله عقاید تنزیل و تأویل و فروع آنها، عدم به شمار میرود.<ref>رسائل الحکمة، ص۵۷-۵۸؛ کتاب النقط والدوایر، ص۵۸</ref>
* برائت از ابلیسها و طغیان به جای حج. از [[ناطقان ]] و اساسها و ائمه و حجج شرایع ظاهری و باطنی به ابلیس تعبیر شده است.<ref>کتاب النقط والدوایر، ص۵۹</ref>* توحید و پرستش الحاکم در هر عصر و زمان به جای شهادتینجای [[شهادتین]].<ref> کتاب النقط والدوایر، ص۶۰-۶۱ </ref>
* رضا به جای جهاد.
* تسلیم امر الحاکم شدن به جای ولایت، که این دو رکن اخیر نتیجۀ ارکان قبلی است و با این دو موحدان از باقی مردم باز شناخته میشوند.<ref>رسائل الحکمة، ص۲۵۴، ۳۶۹، ۵۴۷</ref>
اما عبدالله نجار بر آن است که اصول شریعت دروزیان همان هفت اصل معروف اسلامی، یعنی شهادتین، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد و ولایت است[[اسلامی]]، یعنی شهادتین، نماز، [[زکات]]، [[روزه]]، [[حج]]، [[جهاد]] و [[ولایت]] است.<ref>عبدالله نجار، ص۹۹</ref>
== '''تشکیلات دینی''' ==